Ida Pettersen tar over som ny daglig leder i Digital Opptur AS, og gründer Erik Storm tar rollen som “Opptur-ansvarlig”. Hva betyr det, lurer du kanskje på? Det får du svar på her!
Ida Pettersen har jobbet i Digital Opptur som rådgiver og prosjektleder i en årrekke. Når hun nå overtar daglig leder-hatten, er det en naturlig utvikling i selskapet. Ida kjenner både byrået, de ansatte og mange av kundene svært godt. Nå vil hun jobbe for å ta selskapet videre inn i fremtiden, og fortsette å levere digitale oppturer.
– Før jeg kom hit, jobbet jeg som markedsansvarlig for Rettsdata i Gyldendal, og før det i en tech-startup i København. Jeg oppdaget at jeg foretrekker å jobbe i miljøer hvor det er kort vei fra idé til beslutning, og samtidig liker jeg at det foregår masse! Derfor var jeg nysgjerrig på livet i byrå. Da Digital Opptur lyste ut en rådgiverstilling i 2019, søkte jeg, forteller Ida.
Siden den gang har hun fått mer og mer ansvar: både kunde- og prosjektansvar og etterhvert som Digital Opptur vokste – teamleder, rekruttering og HR-ansvar.
– Jeg har fått påfyll og utviklingsmuligheter hele veien. I Digital Opptur har vi en grunntanke om at alle skal få gjøre mest mulig av det de synes er gøy. Jeg tror det er noe av grunnen til at vi beholder flinke ansatte, og at vi leverer gode tjenester.
Ida sier hun føler seg takknemlig, ydmyk og rolig når hun nå tar over lederhatten i det 6 år gamle selskapet.
– Dette er jo en bedrift jeg kjenner veldig godt. Jeg er trygg på dem rundt meg. Alle i byrået vil at vi skal gjøre det bra. Og vi har jo lyktes; da jeg startet var vi 5 ansatte. Nå blir vi 15, i tillegg til at vi har fått et søsterselskap med 6 ansatte i Drammen!
Erik Storm etablerte Digital Opptur i 2017, og ledet selskapet fra 1 til 21 ansatte. Men nå står det ikke lenger daglig leder i e-post-signaturen hans – det står Opptur-ansvarlig.
Hva er grunnen til at du velger å overlate lederjobben til Ida, og hva skal du gjøre nå?
– Dette er en naturlig og sunn utvikling for selskapet. Jeg er opptatt av at vi ikke skal gå i gründerfella, hvor gründeren tviholder på å gjøre alt selv, sier Erik.
– I Digital Opptur forsøker vi å plassere ansvar og oppgaver slik at alle får gjøre mest mulig av det de liker og er gode på. For meg er de aller fineste delene av jobben å være i kundemøter, fronte kunnskapen vår og hjelpe kunder med å få løst problemene sine.
Hvordan føles det å gi stafettpinnen til Ida?
– Ida er kjempeflink, dette kunne ikke føltes bedre. Jeg gleder meg til å jobbe tett med henne fremover, og samtidig få mer tid til å vise frem resultatene vi skaper ute hos kundene våre, smiler Erik.
Hvordan ser dagene din ut, Ida?
– Nå bruker jeg blant annet tid på å sette vår flinke rådgiver Hanna Graversen inn i nye oppgaver, siden hun skal ta over noen av mine oppgaver som prosjektleder fremover. Jeg booker også tid med hver enkelt ansatt for en 1 til 1-prat. Og så jobber jeg med Erik for å få satt meg inn i alle våre administrative systemer.
Hva tenker du om fremtiden til Digital Opptur?
– Den ser lyst ut! Jeg tror vi kan jobbe enda mer med å ta en posisjon i bransjen og bidra til mer kunnskapsdeling og fornøyde kunder.
Hva er det beste med Digital Opptur som arbeidsplass?
– Vi er opptatt av å skape et godt arbeidsmiljø, og tilrettelegge for alles behov både på jobb og privat. Alle kan ta initiativ til aktiviteter, som grilling, karaoke, pizzakveld ... Vi er også åpne med hvordan det går i selskapet, og har jevnlige samlinger for å se på budsjett og regnskap sammen. Det gjør noe med tilhørigheten.
Til slutt skal du få skryte litt! Hva er det som gjør at du har tro på Digital Opptur?
– Byrået har fornøyde kunder som blir hos oss lenge. Jeg tror noe av grunnen er at vi er fleksible, nysgjerrige og ærlige. I stedet for å tvinge kunder inn i en fast ramme, tilpasser vi oss. Hver dag har vi mange fine dialoger med kundene våre, hvor vi hele tiden er åpne for å finne enda bedre løsninger og resultater. Og hvis noe ikke fungerer, forandrer vi det. Og så har vi flinke fagfolk! smiler daglig leder Ida.