Hva er Cross-network i Google Analytics?

18.08.22


5 minutter

Analyserer du kampanjene dine i Google Analytics 4 har du sikkert sett at kanalen “Cross-network” gir deg trafikk. Kanskje er det til og med den kampanjen som gir deg best resultater. Men vet du hva Cross-network faktisk er? Her skal vi gå gjennom og forklare deg hva som ligger i denne kanalen.

I Google Analytics 4 vil bilde av trafikkanskaffelsen se slik ut. Du ser  antagelig kjente kilder som: 

  • Direct
  • Organic 
  • Paid Search 
  • Paid Shopping 

I tillegg vil du kunne finne kanalen Cross-network.

Hva er cross-network?

Før hadde man kanskje tenkt at dette var spam og ikke relevant trafikk. Men dypdykker vi litt lengre ned i materien finner vi fort ut hva slags kilde dette er. For å finne ut hva som skjuler seg i dine Cross-network-kilder gjør vi følgende. 

  1. Klikk på + tegnet ved siden av “Øktens standard kanalgruppering”
  1. Velg så “trafikkilde”
  1. Velg deretter “Kampanjen den første brukeren ble generert via”

Da vil du se at hvilke kampanjer som inngår i denne kanalen, og du får svaret på hva cross-network faktisk er; Performance Max på Google Ads. 

Performance Max er en kampanjetype på Google Ads som sommeren 2022 har tatt over for smart shopping-kampanjer og blir stadig mer sentral i Google Ads-kontoer.

Du vil derfor oppleve å få mer og mer trafikk fra Performance Max. Denne vil legge seg under Cross-Network-kanalen.
Hvis du har spørsmål om Performance Max eller hvordan du skal tolke eller bruke tallene i Google Analytics, er det bare å ta kontakt med oss i Digital Opptur.

Spørsmål og svar

Hva er Cross-network?

Cross-network er en kanal i Google Analytics 4 som samler trafikk fra Performance Max-kampanjer i Google Ads. Performance Max er en automatisert kampanjetype som bruker maskinlæring for å vise annonser på tvers av Googles nettverk, inkludert Søk, Display, YouTube og Gmail.

Hvorfor ser jeg trafikk fra Cross-network?

Du ser trafikk fra Cross-network hvis du bruker Performance Max-kampanjer. Denne trafikken vises under Cross-network-kanalen i Google Analytics 4-rapportene dine.

Hvordan kan jeg se hvilke kampanjer som er inkludert i Cross-network?

For å se hvilke kampanjer som er inkludert i Cross-network, følg disse trinnene:

  1. Klikk på + tegnet ved siden av "Øktens standard kanalgruppering".
  2. Velg "Trafikkilde".
  3. Velg "Kampanjen den første brukeren ble generert via".

Dette vil vise deg en liste over kampanjene som har bidratt til trafikken i Cross-network-kanalen.

Hva er fordelene med å bruke Performance Max-kampanjer?

Performance Max-kampanjer kan gi flere fordeler, inkludert:

  • Økt konverteringsrate
  • Bedre avkastning på annonseinvesteringer (ROI)
  • Enklere kampanjestyring
  • Mer effektiv bruk av annonsebudsjetter

Hvor kan jeg finne mer informasjon om Performance Max-kampanjer?

Du kan finne mer informasjon om Performance Max-kampanjer på Google Ads Hjelp-senteret: https://support.google.com/google-ads/answer/10724817?hl=en

Hvem kan jeg kontakte hvis jeg har spørsmål om Cross-network eller Performance Max-kampanjer?

Du kan kontakte Digital Opptur hvis du har spørsmål om Cross-network eller Performance Max-kampanjer.

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024