Som annonsør innen digital markedsføring har det aldri vært flere muligheter til nå ut med det et budskap med video enn det er nå. Samtidig opplever mange at anbefalingene om korte videoer som stilles til lengde er vanskelige å forstå. Vi har sett nærmere på hvorfor videoer på Facebook ikke skal være lenger enn 15 sekunder.
Vårt stadig sterkere forhold til mobilen er en av de tydeligste trendene som betegner 2020. Tilgang på innhold har økt betraktelig bare de siste årene og undersøkelser viser at vi ser hele 3 timer med videoinnhold på mobilen vår daglig. Samtidig gjør vår stor tilgang på innhold oss som publikum kresne.
Video konsumeres i stadig større grad i en interaktiv feed hvor konkurransen er knallhard. Tall fra Facebook viser at bare 20% av oss ser videoer ferdig, dersom en video er lenger 20 sekunder.
Vår stadig større rastløshet i sosiale medier er ikke noe som har gått Facebook hus forbi. Det er derfor de nå baserer en videos suksess på antall såkalte Thru Plays. ThruPlay er mulig å velge for videoannonser hvor du som annonsører bare betaler for annonser som har blitt spilt av i sin helhet, eller i minst 15 sekunder.
Om en video er lang beregner Facebook at flere vil falle av før 15 sekunder er gått, og vil derfor også vise den til færre brukere.
Dykker man dypere i tallene til Facebook ser vi at videoene som oppnår størst suksess er videoene som presenterer 47% av det verdifulle innholdet innen 3 sekunder er gått. Fra tradisjonell dramaturgi er man vant til en tankegang om å spare det beste til slutt. Når det kommer til annonsering i sosiale medier er dette avleggs. Derfor er evnen til å komme kjapt til poenget veldig viktig.
Den tilmålte tiden gjør også at du ofte må gjøre den vanskelige jobben å kutte bort ting du gjerne vil fortelle. For at videoer skal fungere i sosiale medier må de nemlig være fokusere rundt ett budskap.
Har du mer du gjerne ville sagt anbefaler vi at du heller deler opp budskapene i ulike videoer. Det vil gi tydeligere budskap, og ikke minst muligheten til å måle hva som fungerer best. Den store fordelen med å annonsere i sosiale medier er mulighetene man har til teste ulike budskap om hverandre.
Dessverre er ikke lengden på videoen det eneste som sikrerer den suksess i feeden. Dette er kun en av en rekke kriterier som har gjort nåløyet for å nå riktig langt trangt.
Her er noen andre momenter det er viktig å huske på når du skal lage videoer til annonsering på Facebook.
Det kan være flere grunner til at videoene dine ikke fungerer optimalt på Facebook. Både innstillinger, målgrupper og budgivning påvirker både rekkevidde og hvilket engasjement du skaper. Trenger du hjelp med annonsering på sosiale medier kan du ta kontakt med oss her!
Kilder:
Facebook Insights 2020, Thru Plau, video formats. 04.06.20,