Bot, crawlere og spam er elementer som vi som jobber med Google Analytics, kjemper mot hver dag. Dette er trafikk som ikke er relevant, og ikke mennesker. Dette er trafikk vi ønsker fjernet før det eventuelt ødelegger den dataen vi allerede har. Hvis du ignorerer det, så kan det i verste fall gjøre dataen din ubrukelig.
Boter (forkortelse for roboter) er programmer som besøker nettstedet ditt mest sannsynlig for å kartlegge URLer og innhold. Søkemotorer gjør dette ofte for å evaluere deg til rangering (SEO) og synlighet. Dette er jo noe vi egentlig ønsker skal skje, men det er faktisk ganske mange av disse og noen av disse er ikke like ønskede.
I tillegg, er det noen boter som påvirker sporingen på nettstedet. Disse forårsaker feil statistikk og data. De ønsker vi å ha fjernet.
Google Analytics har faktisk en innebygget funksjon for å fjerne kjente bot og "spiders". Det er viktig at denne funksjonen er aktivert for å ta bukt med de fleste kjente boter som kan påvirke statistikken.
Den kalles for "bot filter" og ligger under "view settings" (innstillinger for datautvalg).
I tillegg til boter, så kan det hende du også erfarer å få rare URLer og kilder av trafikk til nettstedet. Dette kalles spam og bør lukes ut, før det påvirker beslutningsgrunnlaget ditt i stor grad. Den innebyggede funksjonen for boter, fjerner ikke spam. Så dette er noe som må håndteres eksplisitt.
Spam dukket opp for 4-5 år siden og har vært mye hodebry for mange siden den gang.
I Google Analytics har du mulighet til å legge opp flere "views" (datautvalg). Det vil si, vi anbefaler sterkt å benytte flere views.
Vi anbefaler følgende standardoppsett av views:
I hovedprofilen ligger filter som ekskluderer trafikk og boter som kan være til skade for dataen.
Det er flere måter å fjerne spam på, men det er kun 1 måte som fjerner dette permanent, hvilket er filter. Noen benytter Segmenter til å fjerne disse, men det betyr kun at du filtrerer bort spam når du skal se på utvalgt data. Det fjerner ikke spam fra datagrunnlaget ditt totalt, slik filtrer gjør.
Den ene måten er å lage et eget filter som ekskluderer de kilder som spam-trafikken kommer fra. Da benyttes "ekskluder" og "kampanjekilde" i oppsettet. Filter er ofte basert på Regex, hvor vi da kan benytte | til å skille mellom flere kilder. Vi anbefaler å opprette færrest mulig antall filter for ekskludering og inkludering, da det er enklere å ha kontroll på disse på ett sted.
Det er viktig å presisere at det skal benyttes kampanjekilder (Campaign source) og ikke henviser (referral) i oppsettet, da dette ikke fjerner spammen helt.
Et annet filter du kan benytte, er å inkludere kun din egen domenetrafikk. I dette filteret så spesifiserer vi hvilket domene vi ønsker å samle data fra, nemlig ditt. Alle andre datakilder og domener blir da ekskludert.
Skulle du synes at det er vanskelig å gjøre dette selv, kan vi hjelpe deg. Vi har lang erfaring med både Google Analytics og webanalyse.
Ta kontakt her for å få bukt med spam og uønsket trafikk-data.