Slik ekskluderer du annonser i App'er med Google Ads

Nå er det blitt enklere å styre hvilke enheter annonsene i Google Ads blir vist, inkludert om du vil vise annonser i app’er eller ikke. Men hvordan du styrer dette har endret seg og vi viser deg her hvordan du nå enkelt kan tilpasse hvor annonsene dine i Google Display Nettverket blir vist.

Tidligere kunne du ekskludere trafikken fra apper gjennom å bruke adsenseformobileapps.com som en negativ plassering, men denne muligheten har Google nå fjernet.  

Som en følge av dette vil du fra September kunne merke betydelig større trafikk fra app’er hvis ikke du gjør konkrete tiltak mot å forhindre det. 

Ikke vise annonser i app’er

Det er ikke uvanlig av annonsører – eller byråer – ikke ønsker at annonsene skal bli vist i app’er. Grunnen til det er at det normalt både er dårlig klikkrate, men også at andelen ugyldige klikk er høy. Det betyr at det i app’ene ofte er mange klikk som ikke skjer bevist, men ved et uhell fordi annonsen ligger plassert i nærheten av der du enten holder mobilen eller trykker.

Derfor kan det være fornuftig å ekskludere plasseringer i app’er. Her viser vi deg hvordan du kan ekskludere app-visninger.

Ekskludere visninger i App

TIdligere måtte du ekskludere en plassering for å ikke bli vist på App’er. Dette var en enkel metode, men ga deg ikke mye kontroll da det ekskluderte alle app’er.

Nå ekskluderer du App’er under Innstillinger i Kampanjer.

Velg en Display-kampanje og trykk på innstillinger. For å finne Enheter må du trykke på Flere innstillinger som ekspanderer flere valg.

Som default er «Vis på alle enheter» valgt, men her kan du endre til «angi spesifikk målretting for enheter» for å velge hvilke enheter du vil vise annonsene dine på.

Her kan du nå velge om du vil vise annonsene på App’er i mobiler og/eller App’er på nettbrett. I tillegg kan du velge

  • Alle ulike enheter
  • Operativsystem
  • Enhetsmodeller
  • Nettverk

Dette gir en mye mer detaljert kontroll enn tidligere, og kommer i tillegg til budjusteringen du kan gjøre på Enheter.

Google Ads målrettning enheter

Når du gjort det for en kampanje, må du gjøre det for alle dine aktive bannerkampanjer hvor du ikke ønsker å vise annonsene i App’er.

Disse endringene gir deg mer kontroll over hvor du skal vise Display-annonsene dine. Ta kontakt hvis du trenger veiledning og råd om Google Ads eller digital markedsføring.