SEO sjekkliste

Mange bedrifter fornyer sine nettsteder regelmessig. Noen sjeldnere enn hvert 5 år, andre hyppigere. Utviklingen går radig innen webteknologien, så for å henge med om å kapre kundene, så trenger vi å oppdatere nettstedene iblant.

Nå er det slik at det er ikke lenger bare å slenge opp en side og forvente at det skal komme trafikk til nettstedet. Det kan godt hende du får trafikk likevel, uten å gjøre noe, men ved å følge denne sjekklisten, vil du kunne oppnå resultater på økt trafikk mye raskere.

1 – URL og søkeordskart for innholdet på nettstedet ditt

Nettstedet ditt er et verktøy med en hensikt. Ofte er hensikten å tiltrekke seg nye kunder, gi kundestøtte og service til eksisterende kunder og øke kjennskap og kunnskap gjennom informasjon og kompetanseformidling. Nå er det slik at alle sider har sin egen hensikt. Hva skal denne spesifikke URLen benyttes til? Hva skal den fortelle om?

Det er derfor viktig å benytte ganske god struktur når det kommer til innholdet. Ved å sette opp en URL og søkeordskart, vil du enklere kunne finne huller og muligheter i ditt innhold som brukerne er på jakt etter.

URL og Søkefrasekart

Eks som vist i bildet, så viser bildet en tabell i excel der vi lister opp URL, tilhørende søkefraser som siden spisses på, sidetittel og hva som skal stå i meta beskrivelsen til nettstedet, som er den informasjon søkemotorene benytter når de skal beskrive innholdet på siden.

Hvis du har en søkeordsanalyse fra før av, vil du kunne merke av hvilke søkefraser du har dekket på nettstedet ditt, og ikke. På den måten vil du fort kunne identifisere områder du trenger å forbedre, fjerne eller legge til.

2 – Tilgang, teknisk sjekk og Brukervennlighet

Spør deg selv: «Er denne siden lett tilgjengelig, både for mennesker og søkemotorer?»

Nå er det slik at søkemotorenes roboter og mennesker, benytter nettsider på forskjellige måter. Men de er viktige begge to. Mennesker ser etter relatert innhold som gir dem svar på deres behov og ønsker, mens søkemotorene ser etter god oppbygning, semantisk innhold og autoritet innenfor det du har av innhold. Søkemotorene er mest interessert i å finne best mulig relevant innhold for brukernes søkeintensjoner. Det er derfor viktige å prøve å tilfredsstille begge.

Ved å «crawle» nettstedet, gjennom verktøy som for eksempel Screaming Frog, vil det kunne gi deg en hel komplett liste med alle sider som søkemotorenes roboter finner på ditt nettsted.

Screaming Frog

I tillegg til dette, så blir det å kontrollere at nettstedet er kryss-nettleser-vennlig, at den vises lik i alle nettlesere og enheter. Ta derfor opp mobilen, nettbrettet, forskjellige nettlesere og kontroller nettstedet at alt fungerer likt overalt.

Hvis du ønsker å være ytterligere grundig, så sjekk gjerne også lastetiden i de forskjellige enhetene og nettleserne, slik at du kan identifisere eventuelle lasteproblemer.

Sjekk siden din på:

3 – Viktige implementeringer

Det er viktig å få på plass noen verktøy, slik at du kan overvåke, analysere og optimalisere nettstedet ditt kontinuerlig.

Sporing

Google Analytics er nok det mest kjente verktøyet for sporing av webtrafikk på nettsteder. Det er gratis og enkelt  å sette opp.

Oppetidsmonitor

Her finnes det flere muligheter, men Pingdom.com og Uptimerobot.com er to gode verktøy som hele tiden kontrollerer at nettstedet ditt er oppe. Hvis nettstedet er nede, vil du få beskjed om dette. I tillegg, byr det på statistikk, slik at du kan se alle tidspunkter og nedetid som du eventuelt kan ta videre med din leverandør.

Retargeting og Remarketing

Mange nettsteder benytter seg av digital annonsering. Det er derfor svært hensiktsmessig å samle data om de besøkende du har på ditt nettsted, slik at du på senere tidspunkt kan nå dem igjen med relevant informasjon og kommunikasjon.

Flere sosiale nettsteder, deriblant Facebook, har kodesnutter for å fange opp slik besøksatferd, slik at du på senere tidspunkt kan kommunisere med dine besøkende.

Google Search Console

GSC (Google Search Console) er viktig å få satt opp. Denne vil samle informasjon om hvordan dine besøkende fant frem til ditt nettsted gjennom søkemotoren Google. Her vil du få innsikt i søkefraser, trender, feil på nettstedet osv. Dette er en ren gullgruve av innsiktsfull informasjon som du kan benytte for å ytterligere optimalisere ditt nettsted.

4 – Strukturert data

Søkemotorene krever stadig mer strukturert informasjon, for å kunne servere relevante søkeresultater til sine brukere. Brukeren er alltid i fokus, og ved å benytte deg av strukturert data, vil du kunne poengtere viktige fakta og opplysninger kjapt for søkemotorene.

Sider som inneholder informasjon om produkter, bilder, video, forfattere osv, har god nytte av å benytte seg av strukturert data. Flere systemer benytter «plugins» til dette, deriblant Joomla og WordPress.

Strukturert data er rett og slett en kodesnutt i din kildekode som forteller søkemotorene at «dette er verdifull informasjon».

Strukturert data

Sjekk om siden din inneholder strukturert data

5 – Mobilfokus

Brukerne blir mer og mer mobile, der de benytter mer tid på internett gjennom mobiltelefonen, enn ved en datamaskin. Det er derfor viktig å hele tiden sørge for at nettstedet ditt er responsivt og/eller tilrettelagt for mobil besøkstrafikk. De mobile brukerne er også svært impulsive og kjappe i sine sesjoner på internett, og det er derfor også viktig at siden lastes kjapt og enkelt. I tillegg er det viktig å sørge for at navigasjonen frem til dit brukeren ønsker å nå, gjøres med færrest antall klikk og på enklest mulig måte.

Brukeroppgaver

Noter gjerne ned noen enkeltvise oppgaver som du vil at brukerne skal gjøre på ditt nettsted. Det kan være seg:

  • Kjøpe produkt
  • Sende inn kontaktskjema
  • Laste ned produktark
  • Lese artikler
  • osv

Test disse oppgavene mot mobile enheter og nettlesere.

Hvis du er usikker på dine brukeroppgaver, ta gjerne en titt på toppmenyen din. Ofte kan du få en god start på dine brukeroppgaver, ved å se på de forskjellige valgene brukerne kan ta bare ved å se hva menyen din tilbyr.

Eksempel fra Nikita.no

brukeroppgaver

Her kan du spørre deg selv; «Er det naturlig at brukerne som bestiller time, også søker jobb?» «De som kjøper i nettbutikken, vil de bestille time samtidig?»

Noen brukeroppgaver kan kanskje overlappe, men hvor stor andel gjør det? Er det en signifikant andel?

Bygg segmenter på disse gruppene, for disse gruppene kommer til å gi deg større innsikt enn å følge de aggregerte tallene for sidens helhet, som tar med alle brukeroppgaver og målgrupper.

6 – URL Mapping

Når du går fra gammelt til nytt nettsted, så vil ofte URLene på nettstedet endre seg. Et enkelt eksempel på det er:

  • Gammel URL: domene.no/webshop/produkt.html
  • Ny URL: domene.no/shop/produkttittel-id123.html

Dette kan være samme side på den gamle siden som den nye siden, men URLen er endret. Det betyr at de sidene som er registrert av søkemotorene, altså de gamle URLene, vil ikke lenger fungere og dermed sende brukeren til en side som ikke lenger eksisterer. Da får vi en 404 visning, som det heter.

404 er ikke søkemotorene spesielt glad i, og du kan risikere å rangere lavere enn tidligere på den samme siden.

Da er det viktig med URL mapping, som går ut på å hente ut alle URLer fra nytt og gammelt nettsted og legge til «videresendinger» (eng: redirects), slik at 404 visninger ikke forekommer. Dette er en større jobb, men svært viktig å utføre.

URL mapping

7 – Innholdet ditt

Her er det nok mye å kunne ta tak i. Gå bort i fra «1-søkeord-per-side»-fokuset, og se heller på den semantiske betydningen og bruk flere søkefraser for å understøtte hovedhensikten med nettsiden.

Søkemotorene liker god struktur på innholdet ditt, så vi skal ta deg gjennom noen av dem:

Tittel

  • Husk at sidetittelen bør være under 60 tegn
  • Bruk hovedsøkefrasen din for siden i begynnelsen av tittelen, og gjerne supplerende søkefraser ellers i tittelen.

Metabeskrivelsen

  • Bruk søkefrasene dine i metabeskrivelsen
  • Ikke overskride 160 tegn

Overskrift

  • Bruk hovedsøkefrasene i overskriften på nettsiden (h1)

Teksten

  • Benytt deg av LSI søkefraser (Latent semantic indexing) ( sjekk LSI Graph her)
  • Benytt deg av synonymer i teksten.
  • Ha god flyt i språket
  • Bruk bilder og annen media for å underbygge din kommunikasjon i sider og innlegg
  • Minimum 500 ord per innlegg. Fordelaktig med 1500 eller mer for å underbygge din autoritet på området, men må ikke oppleves som repetisjon eller svada.
  • Legg inn muligheter for sosial deling
  • Legg gjerne inn muligheter for nedlasting av innhold, eksempelvis Whitepapers eller andre dokumenter.
  • Eksterne lenker til andre kilder, minimum 3 stk
  • Sjekk grammatikken
  • Gjør gjerne en søkeordsanalyse før du skriver innlegget ditt (blogg)
  • Ha publiseringsdato med innleggene dine (blogg)

URL

  • Fjern vanlige og stoppord i URL’en

WordPress

  • Bruk toppen 10 stikkord per innlegg
  • Bruk kun 1 kategori per innlegg
  • Fjern alle spam-kommentarer (aktiver Akismet for å fjerne spam)

Bilder

  • Bruk alltid alt-tekst og beskrivelse på samtlige bilder
  • Skaler ned bildene så langt du klarer uten å gå veldig på bekostning av kvalitet.

8 -Verktøy du kan bruke

Det finnes et hav av verktøy å benytte for å optimalisere eget nettsted. Vi benytter flere av de nevnte her, og vi vil være behjelpelig om dette vil bli for vanskelig eller tidkrevende. Vi har også egen programvare for å effektivisere av de vanlige prosessene.

SEO plugins for WordPress

  • Yoast
  • WPSSO Pro
  • WP Fastest Cache
  • Autoptimize
  • Smushit
  • SOGO Header Footer
  • JSON-id Markup
  • Broken Link Checker

SEO Sjekk

  • Screaming Frog
  • Ahrefs
  • Website Auditor
  • SEMrush
  • Deep Crawl
  • SEO Profiler

Søkeordsanalyse

  • KWFinder
  • Ahrefs
  • Keywordtool.io
  • Google Keyword Planner (Adwords)
  • Google Search Console
  • Bing Webmaster Tools

Lokal SEO

  • Moz local
  • Whitespark
  • Google My Business (fysiske lokasjoner)
  • Tripadvisor (for butikker, restauranter osv)