NXT Nordic 2017 - The transformation of Retail ble arrangert på Oslo Kongressenter tirsdag 30. mai med rundt 750 deltakere fra mange av de største nettbutikkene i Norge, leverandører og samarbeidspartnere.
Digital Opptur var naturligvis tilstede og her deler vi våre tanker og bilder fra dagen, samt vinnere av årets e-Handel og Folkets Nettfavoritt for både små og store nettbutikker.
Dagen startet med 2 x 4 fagsesjoner og det gjorde at alle gikk glikk av 6 gode presentasjoner og debatter. Vi hørte på fagsesjonene om B2C og Markedsplass.
Les også: 19 SEO-tips for nettbutikker
Karl Gilis - som jobber som ekspert på konverteringsoptimalisering - hadde fått æren av å være sistemann ut, uten av det la noen demper på hverken han eller salen. Men innlevelse og eksempler som overgikk alle andre leverte han et inspirerende foredrag med 10 punkter for å gjøre nettsider bedre.
Et av de tydeligste rådene var å fylle nettsider med det brukerne vil ha - ikke det du som selskap vil vise frem. Et eksempel var bensinstasjoner som viste frem at de støttet kunst utstillinger, mens det nesten var umulig å finne hvor bensinstasjonene faktisk var.
Et annet eksempel var bildekaruseller (sliders) som Gilis var tydelig på at må bort. Sliders suck. Always.
Flere av innleggene og foredragene handlet også om hvordan den oppvoksende generasjonen - ofte omtalt som Digital Native eller Millennials - har andre vaner og forventninger enn de som ikke er vokst opp med Facebook og smarttelefoner.
Dette er jo ikke noe nytt, men det ser ut som det fortsatt er behov for å gjenta dette. Flere aktører har fortsatt langt å gå når det gjelder enheter, kanaler og kommunikasjon med kundene sine.
En av fagsesjonene handlet om de digitale markedsplassene som så vidt er på vei inn på det norske markedet. Vi handlet i fjor for totalt 500 milliarder kroner, men bare 8 prosent av dette var netthandel.
Det ønsker flere av de store aktørene å gjøre noe med og utvider nå varelageret med å knytte til seg partnere og selge deres varer gjennom sine systemer.
FINN Shopping ble lansert i Oktober 2016 og etter å ha startet bredt har de nå snevret inn igjen og satser hovedsaklig på møbler og interiør.
Komplett Marketplace er fortsatt under utvikling, men nærmer seg å være klar til å vises frem og ta imot partnere.
CDON.com og Miinto.com har allerede i mange år jobbet som markedsplasser og ser nå til en økning i det norske markedet.
I tillegg var David Lloyd fra Alibaba der og snakket om hvor stort Kina er og hvordan de forventer at netthandelen i Kina de neste årene vil vokse like mye som det totale volumet i UK.
Brian McBride snakket om sine erfaringer fra styrerommene i selskaper som Amazon, Asos og Wiggle.
Etter det faglige var det klart for sosialt og utdeling av årets priser.
Totalt ble det delt ut priser i