Når du annonserer digitalt, enten det er programmatisk annonsering, annonsering i Google Ads eller i andre kanaler kan du plassere annonsene dine på millioner av nettsteder, apper og videoer.
Hvis du ikke er kritisk til hvor du plasserer annonsene dine kan du ende opp med å betale for unødvendige visninger, og i verste fall kan annonsene plasseres på sider som kan gi negative assosiasjoner til merkevaren din. Det finnes også sider som opprettes kun for å ta inntekter fra digitale annonser, og disse bør selvfølgelig også unngås.
De ulike plattformene har ulike muligheter og løsninger for å jobbe med plasseringer på, men her går vi gjennom hvorfor du bør velge plasseringer selv, hvordan du jobber med det i Google Ads og hvordan du finner gode plasseringer.
Når du setter opp en bannerkampanje i Google Ads uten å målrette mot noen spesifikke plasseringer vil Google automatisk vise annonsene på alle plasseringene i Googles Displaynettverk. Dette omfatter over to millioner nettsteder, apper og videoer.
Du har da altså ingen kontroll på hvor annonsene dine plasseres, og annonsene vil ganske sikkert vises på en del apper, videoer og nettsider som det er unødvendig å betale for annonsering på. Du risikerer også at annonsene vises på en nettside eller app som har innhold som kan gi negative assosiasjoner til merkevaren din.
Hvordan kan du enkelt unngå dette?
Ved å selv legge til plasseringene du vil annonsene skal bli vist på får du mye større kontroll. Da kan du forsikre deg om at annonsene bare vises der det er relevant, og at merkevaren ikke blir skadet. Når du legger til plasseringer selv kan du også tilpasse plasseringene ut fra hva du annonser for. Da sikrer du at relevansen mellom annonsen og plasseringen blir best mulig.
I Google Ads er det to måter du kan kontrollere annonseplasseringene på:
På Google Ads kan du legge til plasseringer og målrette slik at du kun viser annonser på de valgte plasseringene.
Du kan legge til både nettsider, domener, videoer og apper.
Dette gir deg god kontroll over hvor annonsene vises, men du må kjenne til nettsider du vil plassere annonsene på.
På samme måte som du kan målrette mot spesifikke plasseringer kan du også ekskludere plasseringene du ikke ønsker å vise annonser på. Om du ønsker å annonsere på alle plasseringer utenom noen få kan du altså ekskludere disse.
Du kan også underveis i annonseringen bruke oversikten over hvor Google har plassert annonsene for å finne plasseringer du vil ekskludere.
I tillegg til spesifikke nettsider, videoer og apper kan du også utelukke youtube-kanaler og app-kategorier.
Utfordringen med denne metoden er at det konstant dukker opp mange nye plasseringer. Dette vil gjøre det vanskelig å utelukke alle plasseringene du etterhvert vil ekskludere.
Vi anbefaler sterkt å legge til plasseringer, da dette klart gir mest kontroll.
Så, hvis du skal legge til plasseringer på Google Ads, hva slags plasseringer skal du bruke? Hva er en god plassering og hvilke plasseringer bør du unngå?
Når du skal finne gode plasseringer er det flere ting du bør tenke på:
Det er viktig å tenke på hva slags assosiasjoner brukeren vil få til merkevaren når de ser annonsen i sammenheng med plasseringen den vises på. Plasseringen trenger ikke nødvendigvis å være relevant for merkevaren, men den bør ikke ha et innhold som kan skape negative assosiasjoner til merkevaren.
Det er også lurt å tenke på hva slags modus brukerne er i når de er inne på stedene hvor annonsene er plassert. For eksempel er det fint å plassere annonser på nettaviser fordi her bruker leserne ofte en del tid, mens annonser med et kjøpsoppfordrende budskap fungerer kanskje godt på sider hvor brukerne er i kjøpsmodus.
Hvis du har kjørt bannerannonser tidligere, kan du også se på resultatene for disse. Det er likevel viktig å tenke på at det ikke er noen fasit på hva som er en god plassering og ikke. Resultatene vil variere fra gang til gang i forhold til målgrupper, budskap og annonser.
Det betyr at en plassering som får gode resultater i en kampanje ikke nødvendigvis går like bra for en annen. Likevel er det fint å teste plasseringer som har gått bra tidligere, og heller se an hvordan det går underveis.
Dårlige plasseringer vil blant annet være sider og plasseringer hvor innholdet på siden kan gi negative assosiasjoner til merkevaren. Du bør også vurdere å droppe plasseringer hvor annonsen er mer støy enn nytte for brukerne. Dette er for eksempel i apper. Her forekommer det mange feilklikk fordi knappen for å klikke seg ut av annonsen er veldig liten. Da kan det hende du bruker mye penger på mange irrelevante klikk.
Hvis du bestemmer deg for å legge til plasseringer for annonsene må du først vite hvor du kan plassere dem.
Tidligere var det mulig å hente opp oversikter over hvilke nettsider og app’er du kunne vise annonser på. Denne muligheten er nå borte, så for å finne ut av hvilke sider du kan plassere annonser på må du rett og slett gå gjennom mange ulike sider og se om det er annonser der.
Hvis annonsen har en trekant i hjørnet, kan du klikke på den for å se om den kommer fra Google. Kommer annonsen fra Google kan du legge til siden som en plassering, og se hva slags resultater du får.
Etterhvert som du oppdager flere og flere plasseringer som kan brukes, vil du sitte igjen med en whitelist som du kan bruke på kampanjene du kjører. Da kan du velge om du vil bruke noen få som er veldig relevante til det du annonserer for, eller om du vil bruke alle plasseringene du har på listen.
Det viktigste er uansett at du da ved å legge til plasseringer selv har utelukket de plasseringene som er helt irrelevante og som du absolutt ikke ønsker å vise annonser på.
Her har du 5 plasseringer du kan teste i Google Ads:
På disse plasseringene kan du bruke annonser i formater som 300x250, 580x400 og 300x600. Du kan også teste responsive bannerannonser, hvor annonseformatet automatisk tilpasses til de ulike plasseringene.
Ønsker du hjelp med annonsering i Google Ads eller i andre digitale kanaler? Ta kontakt med oss for en hyggelig prat.