Annonsene som kommer opp i søkeresultatet på Google eller Bing har veldig begrenset plass og det er ikke alltid så lett å lage annonser som er skikkelige gode.
Hvordan kan du skrive en god annonse til Google Ads - eller en litt bedre annonse enn de du allerede har. Her skal vi gi deg våre beste tips som vi bruker når vi lager AdWords-annonser og hva vi tenker på når vi tester ulike annonser.
Annonsene i Google AdWords har en streng begrensning i antall tegn og det kan gjøre det utfordrende å få sagt alt du vil si.
Les også: Hvordan relevans ga gode resultater i Google Ads
Mange starter for raskt med å lage annonsene, men det kan være lurt å tenke gjennom både noen spørsmål og hva den som får opp annonsen egentlig er på jakt etter.
For det er spesielt viktig at annonsene henger sammen med både søkeordene og landingssiden.
Du bør også tenke gjennom hva som er målet med annonsen?
Skal du selge noe, få flere besøk. få noen til å fylle ut en kontaktskjema eller bare oppdage deg. Svarer her vil påvirke hva som bør stå i annonsen din.
Annonsene i Google AdWords består av flere felter som du kan eller må fylle ut.
Overskrift 1 og 2 er de klart viktigste. De både syntes best og har størst påvirkning på hvor bra annonsen din gjør det. Vi anbefaler at du bruker mest tid med å jobbe med overskriftene. Hver overskrift kan maksimalt være på 30 tegn.
Endelig nettadresse er dit brukeren kommer når de klikker på annonsen. Dette bør være den mest relevante siden på nettstedet ditt, og det er normalt ikke forsiden din. Her er det ingen begrensninger på tegn.
Visningsbane er to felter på 15 tegn hver hvor du kan legge til noe på den synlige nettadressen i annonsen. Du må ikke bruke disse feltene, men det kan ofte være lurt å teste om du får bedre resultater med eller uten.
Til slutt er det Beskrivelsen som kan bestå av opp til 80 tegn. Her er det masse plass til å skrive hvorfor de skal trykke på din annonsen, og greier du å avslutte med en call to action blir det ofte enda bedre.
Når du skriver annonser anbefaler vi at du prøver å være relevant, presis og ta med en oppfordring til en handling. Da blir både annonsene og resultatene bedre.
Når du skal skrive annonsene til Google AdWords anbefaler vi at du tenker gjennom og prøver ut
I tillegg mener vi det er viktig å teste ulike budskap og varianter og vi lager alltid minst tre annonser for hver annonsegruppe slik at de kan konkurrere mot hverandre.
Etter en stund har du nok data til å se hvilken annonse som gjør det bra og hvilke som går dårlig. Så tar vi bort det som ikke fungerer og gjør mer av det som fungerer. Test og prøv deg frem.
Syntes du det er vanskelig å skrive gode annonser til Google AdWords anbefaler vi at du melder deg på et kurs i Google AdWords, eller kontakter oss for en hyggelig prat om drift av Google AdWords.