Facebook og Instagram har for alvor fått en sterk utfordrer på betalt annonsering i sosiale medier.
På kort tid har Snapchat rukket og bli en viktig kanal for bedrifter som ønsker å nå ut med et budskap. For mens vi for bare et år siden kalte kanalen umoden, anbefaler vi alle kundene våre kunder å bruke en betydelig andel av markedsbudsjettet sitt på kanalen. Her gir vi deg 10 grunner til hvorfor.
Snapchat er ikke lenger bare en stor sosial kanal. Den har vokst, og nå er den nest størst etter Facebook.
Ifølge Ipsos sin siste brukerundersøkelse er det rett over 2 millioner nordmenn aktive på plattformen hver dag. På en månedlig basis er tallet steget til hele 3 millioner. 55% av disse er kvinner, mens 45% er menn. Dette alene burde få en hvilken som helst bedrift til å starte å annonsere med en gang.
Kundereisen er noe av det vi minner våre kunder om oftest. Aldri før har det vært enklere å jobbe isolert med ulike deler av kundereisen. Her er det det Facebook som lenge har vært en ubestridt leder. Men med hele 9 ulike målsetninger begynner Snapchat å puste Facebook i ryggen.
Les også om hvordan du lager video til Snapchat.
Målene er delt inn i 3 kategorier. Awareness, Consideration og Conversions. Det gjør kanalen ideell til å både generere nye kunder, kjøp, eller pleie eksisterende kunder. Enhver markedsførers drøm!
Mangelen på detaljert segmentering har vært et problem for annonsering på Snapchat. Den gode nyheten er at dette er i fred med å bli mye bedre.
For det Snapchat mangler av Facebooks omfattende brukerdata, tar den igjen på svært detaljert segmentering av videoinnhold. I skrivende stund finnes det hele 87 såkalte predfiened audiences. Disse er basert på videoinnholdet som ligger tilgjengelig i "Utforsk-fanen" til høyre.
Snapchat bruker visningshistorikken til oss brukere til å dele oss inn i ulike segmenter.
Medier er glade i dekke hvem som bruker hvilke sosiale medier. Dessverre opplever vi at etterlatt inntrykk blant våre kunder ikke alltid stemmer overens med hva undersøkelser faktisk viser.
For eksempel opplever vi ofte at mange tror Snapchat kun er en kanal for de unge. Dette er en misforståelse. Snapchat har per 4. kvartal 2018 en dekningsgrad på 41% i aldersgruppen 45-59 år. Mens den i aldersgruppen 60+ har en dekningsgrad på 22%.
Noe av det som skiller Snapchat fra andre sosiale medier er hvordan den fokuserer på private relasjoner. For mens både Facebook og Instagram fortrinnsvis er offentlige kanaler, er Snapchat mer forbeholdt dine nærmeste.
Det gjør at vi som brukere er i et annet modus enn andre sosiale kanaler. Mye tyder på at vi brukere opplever brukeropplevelsen mer positiv og mindre påtrengende. At Snapchat sitt Story-format har slått an, viser seg tydelig på måten Facebook og Instagram nå ønsker å kopiere suksessoppskriften.
Snapchat-brukere er kvalitetsbevisste. De tjener statistisk sett mer enn hva dem som ikke er på Snapchat og bruker generelt mer tid på å sette seg inn i merkevarer enn dem som ikke er aktive på kanalen.
Undersøkelser viser også at brukere er mer positivt innstilt til annonser i story-format, enn i nyhets-feed-format. Annonserer du for eksklusive merkevarer er det med andre ord stor sannsynlighet for at du møter på målgruppen din på Snapchat.
Content is king. 2018 ble året da Facebook startet med egenprodusert videoinnhold. Nå er det Snapchat sin tur til å ta steget.
Matkanalen er en ekslusiv innholdskanal for Snapchat, som er i stadig vekst. Og med seertall på opp mot 1,4 millioner i måneden er dette et lukrativ plass å plassere annonser for alle som ønsker å vise seg frem. Også VG og NRK er på ballen og publiserer daglig ekslusivt innhold til kanalen.
Så lenge digital markedsføring har vært et begrep har vi snakket om retargeting. Muligheten til å målrette seg mot tidligere interessenter var i sin tid en stor revolusjon for markedsførere. Til nå har denne muligheten begrenset seg til Facebook, Instagram og Google.
Med lanseringen av Snapchat Pixel viser nå Snapchat at de for avlor vil være med å kjempe om de virkelig store markedsbudsjettene. Snapchat Pixel gjør det også mulig å spore hvor konverteringer og trafikk kommer fra. Det vi frem til nå har kunnet anta, kan vi nå vite med sikkerhet.
Selv om en pixel gjør avanserte oppgaver er den relativt enkel å få på plass!
Les om Snapchats om Snapchats stadig mer avanserte målrettingsalternativer her
Digital markedsføring er billig. Gjort riktig vil man kunne nå langt, selv med et lite markedsbudsjet. Og billigst på digital markedsføring akkurat nå er Snapchat.
Det skyldes blant annet lavere konkurranse enn på Facebook og Instagram. Gjennom ett år opplevd at samtlige kampanjer vi kjører oppnår lavest klikkpris og CPM (Kostnad per 1000. visning) på Snapchat.
Les om hvordan vi fikk 400 søknader på 2 måneder via Snapchat her.
Markedsføring anno i 2019 handler ikke om å treffe flest mulig, men riktigst mulig mennesker. For veldig mange annonsører betyr dette å treffe dem som tar beslutninger. Disse finner man på Snapchat.
61% av brukerne over 18 år "innkjøperen" i familien. 57% av dem er også foreldre. Interessant er det også at bruken er høy på steder for kjøpsbeslutninger tas.
Tenk om det er ditt produkt som vises i storyen neste gang tusenvis av beslutningstakere sjekker storyen på kjøpesenteret?
Les vårt intervju med Snapchats mann i Norge, Steffen Rabben her.
Trenger du hjelp til å komme igang med Snapchat annonsering? Vi kan hjelpe deg både med oppsett av Snapchat-konto og til å komme igang med annonsering.
Vi holder også kurs i innhold til Snapchat, Facebook og Instagram.
Kilder: 2018 GlobalWebIndex study in Norway commissioned by Snap Inc, 2018 Ipsos Some Index Q4 og TNS Interbus Q4
Illustrasjoner er gjengitt med godkjennelse fra Snapchat Norge.