For mange er annonsering i søk det samme som annonsering på Google. Det er ikke så rart, når over 85% av søkene som gjøres globalt i søkemotorer i dag er på Google (statista.com, 2020).
Men, det betyr ikke at alle bruker Google. Synlighet i andre søkemotorer er også viktig. En av disse andre søkemotorene er Microsoft Bing, som du viser annonser på gjennom annonseringsplattformen Microsoft Advertising.
Er du usikker på om annonsering på Bing er noe for din bedrift? Her gir vi deg 5 gode grunner til hvorfor du bør teste annonsering på Microsoft Advertising.
Microsoft Advertising er en annonseringsplattform, som frem til april 2019 het Bing Ads. Gjennom Microsoft Advertising kan du blant annet annonsere i Microsofts egen søkemotor, Bing.
Les også: Annonsering på Bing - Hvem treffer du?
Globalt har Bing over 13 milliarder månedlige PC-søk, og i Norge gjøres ca. 17% av søkene fra PC på Bing (Microsoft.com). En stor grunn til dette er at Bing er standardsøkemotoren for de som bruker nettleserne Internet Explorer og Microsoft Edge.
For de aller fleste er det naturlig å starte med annonsering på Google når de skal begynne med betalt søk (søkemotorannonsering). Dette er tross alt søkemotoren “alle bruker”. I tillegg får du raskere svar og ser tydeligere søkevolumer.
Søkevolumet på Bing er lavt når du sammenligner med søk på Google, men Bing er absolutt en søkemotor du ikke bør glemme når du vurderer annonsering i søk. Her forteller vi deg hvorfor.
Hovedgrunnen til å annonsere på Microsoft Advertising, i tillegg til Google Ads, er at du kan være synlig i søk for de som kun bruker Bing, eller de som bruker Bing i tillegg til andre søkemotorer.
For eksempel kan mange ha en PC på jobb og bruke søkemotoren Bing der, mens de bruker Google hjemme. Det betyr ikke at de ikke søker når de er på jobb. Synlighet i begge søkemotorene gir derfor større sannsynlighet for å vise annonser uavhengig av når de søker.
Ved å annonsere på både Microsoft Advertising og Google Ads vil du rett og slett være synlig i flere relevante søk. Og det er jo akkurat synlighet, på flest mulig relevante søk, betalt søk handler om.
Har bedriften aldri benyttet søkemotorannonsering er det en god idè å starte med annonseringen på Google. Større søkevolum gjør at du fortere får opparbeidet deg resultater, noe som gir bedre grunnlag for optimalisering av annonser og søkeord.
Fordi annonsering i Microsoft Advertising fungerer omtrent helt likt som i Google Ads kan du enkelt importere hele, eller deler av kontoen fra Google Ads til Microsoft Advertising. Dette betyr at du kan bruke samme søkeord og annonser som du allerede har i Google Ads, noe som gjør terskelen for å teste annonsering i Microsoft Advertising mye lavere.
Du kan selv manuelt importere kontoen, eller du kan sette på en jevnlig, automatisk import som gjør at Microsoft Advertising alltid er oppdatert når du gjør endringer i Google Ads.
Du må selvfølgelig alltid følge opp og optimalisere annonsene på Microsoft Advertising også, men mye av denne optimaliseringen kan overføres fra Google Ads.
Når du etterhvert har resultater fra annonsering i Microsoft Advertising er det mulig du ønsker å gjøre endringer i søkeord eller annonser kun på Microsoft Advertising, fordi du her får andre resultater enn på Google Ads. Da kan du selv velge hva du vil importere og oppdatere fra Google Ads, og hva du ikke vil gjøre endringer på.
Denne importfunksjonen gjør det veldig enkelt å komme i gang med annonsering på Microsoft Advertising.
En fordel med at det er lavere søkevolum på Bing er at det også er færre annonsører. Det er altså mindre konkurranse, som i mange tilfeller gir billigere klikk.
Dette betyr at du betaler mindre for å ligge over det organiske søkeresultatet på Microsoft Advertising enn du gjør på Google Ads. Samtidig er søkene på Bing like viktige og relevante som søkene på Google.
Etter at Microsoft kjøpte det sosiale nettverket LinkedIn, har det blitt mulig å bruke data fra LinkedIn til å optimalisere annonsene i Microsoft Advertising.
Du kan optimalisere annonsene dine ved å bruke målgrupper basert på firma, stillingsfunksjon og bransje. Finner du noen målgrupper som er relevante for deg kan du legge til en budjustering på disse. Budjusteringen viser at du er villig til å betale litt mer for å treffe disse relevante målgruppene.
Du finner de nye målgruppene i alle kontoer, men de er kun tilgjengelige for målretting hvis du annonser i markeder som blant annet USA, Canada og Australia.
Dette er likevel en målrettingsmulighet som har mye potensiale, og som blir veldig spennende å teste når det blir tilgjengelig i Norge.
Hovedpoenget med å annonsere på Microsoft Advertising er å vise annonser på Bing. Men Microsoft har mange samarbeidspartnere, så hvis du annonserer på Microsoft Advertising viser du også automatisk annonser i andre søkemotorer som for eksempel Yahoo, DuckDuckGo og Ecosia.
Disse søkemotorene har en del lavere søkevolum enn Google og Bing har, men det er ikke mindre viktig å være synlig her når det er potensielle kunder som søker.
Det er selvfølgelig flere enn fem grunner til å annonsere på Bing, men dette er kanskje de viktigste grunnene til at du også bør ha annonser her. Sagt på en annen måte, det er vel egentlig ikke så mange grunner til å ikke teste annonsering på Bing.
Er du fortsatt usikker på annonsering på Microsoft Advertising er noe for din bedrift eller ønsker du hjelp til å komme i gang? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg med det du lurer på.