Virke eHandelsrapport 2017

Virke sine eHandels-rapport for 2017 er nettopp publisert og her får du en oppsummering over de viktigste trendene og funnene i rapporten.

Rapporten bygger på 26.000 årlige intervjuer – 500 intervjuer pr uke – utført av Kantar TNS. Denne rapporten baserer seg på tall fra 3. og 4. kvartal 2016 og metoden for innsamling av data er endret fra tidligere rapporter for å unngå en underrapportering på netthandel.

Kjøpte for 100 milliarder kroner

I Norge netthandlet vi for mer enn 100 milliarder kroner i hele 2016 som er en vekst på rundt 16 prosent fra året før. Økningen kommer blant annet fra et stadig økende utvalg av varer og tjenester, flere bransjer som blir digitale, bedre tilrettelegging og holdningsendringer.

Av det vi kjøper på nett står tjenster for ca 63 prosent og varer for 37 prosent.

Fortsatt er det reiser som dominerer og flyreiser, pakkereiser og hotell står alene for omlag 55 prosent av omsetning av online kjøp i Norge.

Les også: 19 SEO-tips for nettbutikker

Abonnementer vokser

Det er populært å abonnere på både varer og tjenester og abonnementstjenestene vokser markant i Norge, viser rapporten.

Både inne TV / Film og Musikk har nesten halve Norge et abonnement. Blant den yngste målgruppen har omlag 3 av 4 et abonnement på musikk.

Matkassene har også vokst gjennom året, men det er ikke mer enn rundt 4 prosent som abonnerer på de. Det er en tydelig høyere andel hos de i by og de som er mellom 30-59 år.

I tillegg abonnerer vi på nyheter og nettaviser, helsekost og kontaktlinser.

Menn handler mest

Oversikten over netthandel fordelt på kjønn viser at menn både handler for mer totalt, men også har en høyere snittverdi pr handel.

Menn handlet for 11,2 milliarder kroner mens kvinner handlet for bare 8,1 milliarder kroner på nett. Snittet pr handel var på 837 kroner for menn og 567 kroner for kvinner.

Fordelt på kategorier så handler menn mest innen byggevarer, elektronikk og sport og fritid. Kvinnene handler mest innen klær, kostmetikk og bøker.

Foretrukket betalingsløsning

Tidligere har noe av det vanskeligste med å handle på nett vært å betale. Betalingsløsningene har vært omfattende og lite brukervennlige. Heldigvis har det var jobbet godt med dette samtidig som nye betalingsløsninger som Vipps inntar markedet.

Hele 55 prosent svarer at de hadde foretrukket en betalingsløsning hvor de ikke trenger å oppgi kortinformasjon, og 34 prosent sier de ville ha handlet mer hvis de slapp å legge inn kortinformasjonen i følge en undersøkelse fra DIBS.

Kredittkort er den foretrukne betalingsløsningen med nesten 50 prosent av svarene, mens PayPal får 13 prosent og Klarna seks prosent.

Les også: Facebook og YouTube størst på mobil i Norge