Tips for annonsering på LinkedIn

05.11.20


6 minutter

Nå ditt ideelle publikum gjennom annonsering på verdens største profesjonelle nettverk. Slik kommer du i gang!

LinkedIn er, i følge Business Insider Intelligence Digital Trust Survey (2019), den sosiale plattformen som folk flest stoler på. Det er vel og merke ikke selvsagt at LinkedIn er riktig plattform å annonsere på for alle typer bedrifter. Før man går i gang med annonsering blir det derfor spesielt viktig å ta en vurdering på om dette er rett plattform for din bedrift og for å nå bedriftens definerte mål.

Ønsker du for eksempel å...
- Styrke merkevare?
- Øke salg?
- Bli anerkjent som attraktiv arbeidsgiver?
- Eller rett og slett kun være til stede.

Da er det stor sannsynlighet for at annonser på LinkedIn kan være en passende kanal for din bedrift!

Det som muligens skiller LinkedIn fra andre annonseringsplattformer for sosiale medier er muligheten til å nå ut til B2B-markedet. Nettopp fordi LinkedIn er et profesjonelt nettverk hvor yrkesaktive publiserer statuser som angår deres profesjonelle liv og bedrifter deler nyheter og blogginnlegg. Kanalen passer ypperlig for rekruttering og for å komme i kontakt med spesifikke roller og fagfolk.

Hvem når du på LinkedIn?

- 1,31 millioner nordmenn har profil
- 61% er menn og 39% kvinner
- 35% av de med profil er mellom 30-39 år
- 44% av menn mellom 30-39 år har profil
- 1 av 4 av de med profil er innom LinkedIn ukentlig
Kilde: Ipsos Q3 2020

Har du tatt en vurdering og kommet frem til at LinkedIn er en kanal du ønsker å teste? Slik kommer du i gang med annonsering!

Visste du at LinkedIn er den sosiale plattformen hvor folk blir minst irritert av annonsering? Kun 1% oppgir at de blir irritert over annonsering på denne kanalen.

Kilde: Business Insider Intelligence Digital Trust Surveys 2019

Slik kommer du i gang

LinkedIn har åpnet muligheten for å annonsere på verdens største profesjonelle nettverk gjennom verktøyet LinkedIn Campaign Manager. 

Vi skal nå ta deg gjennom de fire steg du må gjennom for å opprette en annonse.

Steg 1: Opprette konto
Steg 2: Opprett en kampanjegruppe
Steg 3: Opprett kampanje
Steg 4: Opprett annonse(r)

Figur 1: Annonsestrukturen på LinkedIn

Steg 1: Opprett konto

Det første steget er å opprette en annonsekonto. Her må du legge inn kontonavn, valuta og eventuelt tilknytte en LinkedIn-side til kontoen.

Steg 2: Opprett en kampanjegruppe

Neste steg er å opprette en kampanjegruppe. Her kan du kontrollere budsjettet, kjøredatoer, status og rapportering av flere kampanjer. Lanserte kampanjer kan ikke flyttes over til andre kampanjegrupper.

Legg inn navn på kampanjegruppe, status (aktiv versus utkast) og tidsplan. Du kan også velge å legge inn budsjett, men vi anbefaler og heller sette begrensninger på kampanjenivå. Videre anbefaler vi og ikke sette begrensinger på budsjett og tid.

Steg 3: Opprett kampanje

Når du skal opprette en kampanje i kampanjegruppen må du gjennom flere trinn.  

  • Målsetting
  • Målgruppe
  • Annonseformat
  • Plassering
  • Budsjett og tidsplan
  • Konverteringssporing

Husk at målsetting og format ikke kan endres i etterkant av kampanjen.

Målsetting

Under målsetting kan du velge mellom bevissthet, overveielse og konverteringer. Dette må tenkes nøye gjennom på forhånd.

Ønsker du å for eksempel å nå ut ut til flest folk til lavest mulig pris så kan det lønne seg med merkevarebevissthet.

Dersom du skal rekruttere nye ansatte burde man gå for konverteringer og jobbsøkere.

Skal du promotere en video hvor det er viktig med høy avspillingsrate? Da burde du velge videovisninger.

Målgrupper

Her kan du velge mellom å opprette en helt ny målgruppe, bruke en lagret målgruppe eller velge blant LinkedIn sine ferdig definerte målgrupper.

Ved å opprette en ny målgruppe kan du velge mellom en rekke målgruppeattributter, som selskap, demografi, utdanning, arbeidserfaring og interesser. Du kan også målrette deg mot ulike typer bransjer.

Det viktigste er å tenke hvilken persona du ønsker å nå med annonseringen.

Dersom du ønsker å ansette en ny markedsfører til et byrå med et ungt arbeidsmiljø kan man eksempelvis målrette seg mot personer mellom 22-28 år som har hatt markedsføring som studiegrad.

Husk at du også kan velge å ekskludere folk du ikke ønsker å nå fra målgruppen.

Annonseformat

Velg mellom bilde, karusell, video, tekst, spotlight-annonse, følgerannonse eller samtaleannonse.

Med merkevarebevissthet som målsetting, for eksempel, kan du velge mellom 7 ulike annonseformat. Karusell fungerer bra til en visuell story-telling.

Plassering

Her kan du velge å inkludere LinkedIn Audience Network – partneres apper og nettsteder.

Budsjett

Velg mellom dagsbudsjett eller livsstilsbudsjett. Livsstilbudsjett må være på minst USD 320, mens dagsbudsjettet må være på minst USD 10.

Du kan også velge mellom å kjøre kampanjen kontinuerlig eller å ha en start- og sluttdato.

Budtype

Det kan ofte være lurt å starte med automatiske bud.

Du kan også velge mellom automatisert budgivning, målkostnadsbud eller makskostnadsbud.

Automatisk bud lar systemet bruke historisk data for å sette bud for kampanjen og anvender maskinlæring for maksimal effekt. På denne måten brukes budsjettet på mest mulig effektiv måte og antall eksponeringer blir sannsynligvis høyere enn ved andre budgivningsstrategier.

Ved å benytte deg av målkostnadsbud kan du oppgi en målkostnad. Systemet vil deretter automatisk legge inn bud og optimalisere kampanjen innenfor kostnaden som er satt.

Makskostnadsbud lar deg manuelt stille inn bud for kampanjen. Spesifiser det maksimale beløpet du er villig til å by for å oppnå resultatene dine. Denne typen budgivning gir mer kontroll, men ikke nødvendigvis samme resultater som ved de andre budgivningsstrategiene.

Konverteringssporing

Dette er valgfritt. Her kan du måle de handlingene som utføres på nettsiden etter at de har klikket på annonsen på LinkedIn.

La oss si at du har et kontaktskjema på landingssiden som du sender trafikken til. Da kan du legge inn «Tatt kontakt» som en konvertering.

Steg 4: Opprett annonse(r)

Velg mellom å opprette en ny annonse eller å bla i eksisterende innhold.

I eksempelet under har vi valgt trafikk til nettsted som målsetting og lagt inn annonse-navn, innledende tekst, landingsside, annonsemateriell, overskrift og beskrivelse.

Og slik ble resultatet:

Dette er bare en av mange muligheter for annonsering på LinkedIn! Hvis du ønkser å teste dette for din bedrift kan du kontakte oss for videre veiledning.

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024