Slik viser du produktene dine gratis på Google

Helt siden Google ble lansert har nettsider vært søkbare og synlig på Google helt gratis. Nå har tiden kommet til produkter og Google gir deg nå muligheten til å vise frem produktene dine helt gratis.

Google er fortsatt helt sentral i hvordan vi finner og kjøper produkter og tjenester på nett. Nå blir enda flere produkter tilgjengelig og du kan vise frem produktene dine helt gratis på Google.

Her skal vi gå gjennom hvordan du kan vise produktene dine på Google helt gratis, og hvordan du sjekker resultatene.

Hvordan få produktene synlig på Google

For å få vist produktene dine på Google må du oppfylle noen krav, samt hjelpe Google med å forstå og hente ut informasjon om produktene dine. For å gjøre dette må du oppfylle minst én av to:

  1. Strukturerte data på nettstedet ditt
  2. Sender inn en feed via Google Merchant Center

Bruker du strukturerte data på nettstedet ditt vil produktene vises automatisk på Google sine plattformer uten at du trenger å gjøre noe. Skulle du ønske å ikke vise produktene dine kan du når som helst velge bort denne funksjonaliteten.

Hvis du har en produktfeed via Google Merchant Center, kan du velge om disse også skal være synlig i Google sine plattformer.

I Google Merchant Center kan du se og endre hvor du vil at feeden din med produkter skal vises.

Fordelen med å sende en feed via Google Merchant Center er at Google stoler mer på de dataene, som igjen gjør at produktene kan bli synlig flere steder som for eksempel i Google Shopping-fanen.

Les også mer om hvordan Google satser på klær og sko i søk

Hvor blir produktene dine synlig på Google

Google er mer enn søk, og når de nå skal vise frem mange flere produkter vil det også gjelde for mer enn søk. Nå i starten vil produktene kunne vises på

  • Google Shopping
  • Google Søk
  • Google Bilder
  • Google Maps

Google Shopping vil fortsatt vise annonser og betalte oppføringer, men det vil altså kunne inkludere produkter som ikke er annonsert.

I søkeresultatet til Google vil du oppleve å få opp mye mer informasjon om produkter. Det kan inkludere bilder, titler og merker, som skal kunne være fra forskjellige forhandlere og leverandører.

Hvis noen er i nærheten av din butikk når de søker etter et produkt du har på lager vil Google kunne vise Google Maps med informasjon om produktet, adresse med avstand, åpningstid og vurderinger fra andre brukere.

I bilde-søket til Google vil du kunne få opp bilder merket med «Produkt» som betyr at du kan kjøpe dette. I tillegg vil brukere av Google Lens-funksjonen kunne se Google Bilder-treff for lignende produkter.

Fungerer det?

Hvor lønnsomt disse produktvisningene er for deg vil du kunne finne data og tall på. Først og fremst vil du finne det i Google Merchant Center-kontoen din.

Inne på Google Merchant Center kan du klikke på Resultater-fanen, og så velge Googles plattformer eller Googles lokale plattformer for å se data og resultater. Ønsker du å se resultatene for enkeltprodukter kan du se på «Ubetalte klikk»-kolonnen. Her er det mulig å filtrere på merker, kategorier og katalog.

Mulighetene for å vise produktene gratis i Google skjer i USA innen slutten av april, og Google tar sikte på å utvide programmet globalt innen utgangen av året. Men for deg som har nettbutikk er det ingen grunn til å vente med å gjøre feed, nettbutikk og koblinger klare.

Ønsker du hjelp med salg i nettbutikken eller å få produktene dine synlig på Google er det bare å kontakte oss i Digital Opptur for en hyggelig prat.