Snapchat-filter har blitt en av de aller mest effektive måtene å kommunisere på for bedrifter på Snapchat. Vi forteller deg alt du må vite for å lykkes! 

Nesten halvparten av norges befolkning bruker Snapchat daglig og hver 8. snap inneholder et filter. Gjort riktig kan du plassere din merkevare som en del av den daglige kommunikasjonen brukerene i din målgruppe. 

Hva er et Snapchat-filter? 

Et snapchat-filter er et statisk bilde som kan legges over en snap etter at en film, ellet et bilde er tatt. Et filter har ingen bevegelige elementer, knapper, eller lenker. Hvem som helst kan lage et filter å be om å eksponere det i Snapchat sin Business Manager og annonser i Snapchat

Hva er ikke et Snapchat-filter? 

Det kan være lett å forveksle Snapchat-filter med Snapchat-linse, men dette er to forskjellige ting. En linse er et dynamisk lag som legges på snappen din. En linse interagerer med innholdet i snappen din, for eksempel gjennom å la en regnbue komme ut av munnen til noen i en video. I motsetning til Snapchat-filter er Snapchatlinse en avansert prosess. 

Når langt

Filter-kampanjer på Snapchat er kostnadseffektive og når langt. På tross av at kampanjen slår svært godt an i alle målgrupper er det fremdeles begrenset med konkurranse om publikums oppmerksomhet når det kommer til filtre. 

Snapchat tar betalt per gang noen benytter seg av et filter og sender det til en kontakt. Når vi har kjørt filter-kampanjer har vi hatt priser nede i 0,2 kroner per deling. 

Selv om man ikke kan måle en direkte konvertering på et nettsted, vil du på denne måten kommunisere merkevaren din til mange brukere til en lav pris. Derfor gjør denne kampanjetypen seg svært bra på et tidlig tidspunkt i en kundereise.

Hva er et godt filter? 

Et godt filter er det som kommuniserer et tydelig mål på lik linje med alle andre annonser og dermed passer naturlig inn i din digitale markedsføring. På forhånd burde du gjøre deg  noen refleksjoner omkring hva du ønsker å oppnå med å annonsere på Snapchat. Det finnes mange kreative måter å utnytte formatet på, vi har samlet noen tips til gode filter-kampanjer på Snapchat her: 

  • Bruk lokasjon aktivt. Er din merkevare tilstede på en spesiell lokasjon? Vis det med et filter da vel! 
  • Spill på sesong og høytid. Mange merkevarer har stor suksess med å være på ballen når de store høytidene nærmer seg. Kanskje også din merkevare kan markerer spesielle anledninger på en god måte? 
  • Spill på humor. Annonsører har stor suksess med å spille på en lettere tone, enn på andre plattformer. Inkluder dette også i arbeidet med filter-annonser. 
Gode eksempler på hvordan CocaCola bruker både lokasjon og spiller på sesong i sine filterannonser

Slik går du frem for å lage en filter-kampanje 

  1. Gå til ads.snapchat.com 
  2. Klikk på New Camping I høyre hjørne 
  3. Velg ønsket publikum og budsjett 
  4. Last opp filteret du ønsker å bruke, eller lag et nytt filter direkte i Business Manager 
  5. Klikk på Start Kampanje 

Obs. Det kan ta noe tid før Snapchat godtar filteret ditt og starter kampanjen. 

Du kan selv bygge filter fra bunnen av direkte i annonseadministrasjonen til Snapchat

Trenger du hjelp? 

Å sette opp filter på Snapchat kan være lurt å få hjelp til slik at det blir gjort riktig.

Trenger du hjelp med Snapchat-filtre generell strategi, eller bare lurer på flere tips og triks når det kommer til annonsering på Snapchat? Ta kontakt med oss her!