Lyst til å teste annonsering på LinkedIn, men usikker på hva som burde være på plass på bedriftssiden din før du setter i gang med annonsering? Her er våre beste tips! 

Hvorfor bruke LinkedIn? 

LinkedIn er en kanal for karriere og arbeidsliv. De fleste brukerne her inne har lagt inn sin digitale CV her inne, og bruker kanalen til nettverking, faglig diskusjon, jobbsøk, og til å holde seg opptatt på bransjeoppdateringer. I tillegg har de fleste bedrifter en side inne på LinkedIn, hvor man kan knytte seg opp til sine ansatte, gi oppdateringer på hva som skjer i bedriften og hvordan dere jobber. 

Nyeste innsikt fra Ipsos sin SoMe-tracker fra Q1 2021 viser at det er 1 249 000 nordmenn som har en profil på LinkedIn, hhv. 54 % menn og 46 % kvinner. Det som er mer interessant er bruken av kanalen. LinkedIn er absolutt ikke som Facebook og Snapchat, hvor man er inne flere titalls ganger daglig. LinkedIn er en kanal hvor 15% bruker den daglig og 31% bruker den ukentlig. De resterende 50% bruker kanalen månedlig eller sjeldnere. 

Skjermdump fra Ipsos SoMe-Tracker Q1 2021

Steg 1: Hvordan jobbe smart med organisk innhold på LinkedIn? 


På LinkedIn er det mulig å opprettholde en god rekkevidde, være aktuell og skape engasjement omkring bedriften og deres daglige virke, uten å legge for mange kroner på annonser. Det viktigste er å bygge et godt fundament med en innholdsrik bedriftsprofil og ha en plan for innholdet. 

Det er flere ting man kan gjøre på bedriftssiden på LinkedIn. Du kan blant annet:

  • Vise frem ansatte
  • Promotere egenprodusert innhold fra eget nettsted
  • Promotere saker som andre har skrevet om bedriften 
  • Promotere ledige stillinger i bedriften og lage egen karriereside 
  • Lage presentasjonssider for å trekke frem merkevarer, forretningsideer eller andre initiativ
  • Samle inn kundehistorier og/eller anbefalinger fra kunder

Noe av det viktigste er å engasjere de ansatte og få de til å ha lyst til å dele innholdet fra bedriften videre. Stolthet er nøkkelen her. Ansatte og kollegaer kan fungere som ambassadører for bedriften ved å dele innhold og delta i diskusjoner. Dette kan føre til økt spredning og bedre synlighet. Det kan derfor være lurt å ha dette i bakhodet når man jobber med å produsere innhold som de ansatte stolt kan dele og vise frem. 

Tenk over hvem du ønsker å snakke til og spiss innholdet:

  • Gi ansatte mulighet til å tilpasse profilen sin for å vise frem bedriften, som f.eks forsidebilde som er relatert til bedriften.
  • Del og lik innlegg som bedriften legger ut på bedriftsprofilen
  • Legge ut egne innlegg med høydepunkter fra arbeidshverdagen
  • Del egenprodusert innhold fra nettsiden eller fagbloggen.

Mer nysgjerrig? Les hele artikkelen Slik får bedriften din organisk synlighet på LinkedIn


Steg 2: Hvordan jobbe smart med betalt annonsering på LinkedIn?


Når du først har bygget en god bedriftsside på LinkedIn, men fortsatt har behov for at noe innhold skal nå litt lenger enn eget nettverk, så er annonsering noe du burde teste. 


Nå ut til en spisset målgruppe på LinkedIn

Kanskje noe av det beste med LinkedIn vs. andre sosiale medier, er at folk byr på seg selv og deler masse personlig informasjon  – helt frivillig. LinkedIn er jo en slags digital CV for mange, hvor de legger inn sin arbeidserfaring, studiested, fagområder, sertifiseringer og mye mer. Fordi de bruker kanalen til å bygge nettverk og holde hverandre oppdatert på hva de jobber med. 

På LinkedIn har du et hav av segmenteringsmuligheter. I tillegg til demografi og geografi, kan du målrette innholdet ditt mot spesifikke bransjer, folk som jobber i navngitte bedrifter, utdanning eller utdanningsinstitusjon, personer med mer enn f.eks. 4-års erfaring, basert på hvilke stillingstitler folk har og mye mer. 

Spiss målgruppen din og vær sikker på at det er disse personene du ønsker å nå ut til. Husk at mange stillingstitler kan være lange og kompliserte, og kommer i ekstremt mange varianter. Husk derfor å legge inn alle norske (og engelske) varianter dersom du målretter mot folk som jobber i konkrete stillinger.

Eksempel fra LinkedIn Ads og segmenteringsmuligheter. 

Pass på å ikke lage en for liten målgruppe
Dette gir mulighet for å nå veldig spisset med relevant innhold fra din bedrift. Spesielt hvis du har en langsiktig strategi på hvordan dere ønsker å jobbe med for eksempel employer branding og rekruttering. 

Bare pass på at du ikke segmenterer deg ihjel, altså snevrer målgruppen så mye inn at du nesten ikke får noen resultater på kampanjene dine. 

Pass på at du ikke segmenterer deg ihjel, altså snevrer målgruppen så mye inn at du nesten ikke får noen resultater på kampanjene dine. 

Mari A. Berg

La annonsene gå over en lengre periode 

På LinkedIn er det slik at folk ikke bruker kanalen like hyppig som Snapchat, Facebook eller Instagram. Derfor burde du la annonsene dine gå minimum 4 uker for å øke sannsynligheten for å nå flest mulig i målgruppen din. Dette gir deg også mer valid data enn ved å pushe noe en snau uke og konkludere med at innholdet ikke fungerte. 

Velg rett annonseformat

På LinkedIn som andre steder kan du kjøre forskjellige typer annonser. De mest unike annonseformatene, i tillegg til video, bilde, karusell og lenkepost, er nok message ads (tidligere kalt in-mail) og conversation ads. Disse  gir deg mulighet til å annonsere i innboksen til potensielle personer bedriften ønsker å komme i kontakt med. 

Her er noen av annonseformatene på LinkedIn. 

En stabil bedriftssitde på LinkedIn med godt innhold og jevnt aktivitetsnivå, i kombinasjon med betalte månedlige annonser, kan virkelig gi bedriften din et løft. Enten du har som mål å øke kjennskapen til bedriften i bransjen, skape interesse hos potensielle jobbsøkere, få inn nye leads eller bygge opp under en positiv bedriftskultur – Så er LinkedIn rett kanal for deg!

Lurer du på hvordan sette opp en LinkedIn bedriftsprofil eller opprette en annonsekonto? Kontakt oss i Digital Opptur så hjelper vi deg.


Begrepsforklaring: 

Organisk = måten du jobber med en kanal uten å legge noen annonsekroner bak 
Betalt = måten du jobber med en kanal med betalte annonser, målgrupper og optimalisering.  
Segmentering = det samme som målretting, målgruppestyring 
Employer branding = Merkevarebygging mot ansatte og potensielle jobbsøkere til din bedrift
Spredning = Rekkevidde, hvor mange unike brukere du når ut til med innholdet ditt