Slik jobber du effektivt med negative søkeord i Google Ads

Nøkkelen innen søkemotormarkedsføring er relevans. Du som annonsør ønsker at dine søkeannonser blir synlig når brukere søker etter dine produkter og tjenester og således ønsker ikke du at annonsene blir vist når brukeren har en helt annen intensjon.

I dette blogginnlegget vil du lære hva negative søkeord er, forstå viktigheten av relevant trafikk og hvordan du kan bruke negative søkeord i Google Ads for å unngå å betale for irrelevant trafikk.

Det er ikke all trafikk som er relevant; kun et fåtall av brukerne som ser og klikker på annonsene dine i søkeresultatet faktisk kjøper noe på nettsiden din, før eller seinere. For å forstå hva som kan regnes som irrelevant og relevant trafikk bør du forstå forretningmodellen til Google Ads.

Se hva det søkes etter

Når brukere søker etter dine produkter og tjenester byr annonsørene på søkeord. Hvor mye du må betale per klikk og hvilke plassering annonsene får i søkeresultatet kommer an på en rekke faktorer som konkurranse og kvalitetspoeng.

Etter noen dager vil du se at det har kommet en del søk på søkeordene som du har lagt inn. Da kan du under «Søketermer» se hva brukerne har skrevet inn når annonsene dine har kommet opp og fått klikk.

Hva er negative søkeord?

I søkeordsrapporten vil du kunne oppdage og finne søkeord som du finner relevant og irrelevant. Ord og søk som du ikke ønsker å betale for eller at annonsene dine skal vises når dette er en del av søket.

For å finne ut om hva som er relevant og hva som er irrelevant anbefaler vi å velge relevante kolonner:

  • Visninger
  • Klikk
  • Klikkrate
  • Kostnad
  • Konverteringer

Eksempel på negative søkeord

Som eksempel kan vi nå si at du eier en blomsterbutikk midt i Oslo sentrum. Denne blomsterbutikken leverer bare til området rundt og da er det naturlig at du ikke ønsker å vise annonser når det er søkeord eller søketermer som byer og tettsteder utenfor Oslo.

Hvis det er noen typer blomster du ikke selger kan du legge det som negative søkeord, for eksempel «plastikk blomster». Da vil annonsene dine ikke komme opp om noen søker etter plastikk blomster.

Hvordan jobbe systematisk med søkeord?

Spesielt når du jobber med store kontoer som har mange søkeord og søk så kan det være lurt å skape en struktur som gjør det mulig å finne ordene du ikke vil ha med.

For å jobbe effektivt med negative søkeord anbefaler vi deg å jobbe i Excel. Søkeordene bør du dele inn i ulike kategorier. Hvilke kategorirer varierer fra hvilke bransje du jobber i.

Hvis vi fortsetter med blomsterbutikk-eksempelet:

  • Merkenavn
  • Diverse
  • Geografi
  • Spørsmål
  • Blomstertyper

Som tidligere nevnt er relevans viktig i søkemotormarkedsføring. Du vil gjerne ikke betale for noen som egentlig var på jakt etter konkurrentens blomsterbutikk eller for søkeord som er lite salgsutløsende.

Hvis det negative søkeordet er mer enn to ord, så bør du legge det til som setningssamsvar for å unngå at de omfatter for mange ord.

Når du har skrevet alle dine negative søkeord i Excel, så må du legge det inn i Google Ads.

Du gjør det ved å trykke på verktøy og under delt biblotek finner du lister over negative søkeord.

For at Google skal skjønne at de ulike negative søkeordene og kategoriene skal gjelde de ulike kampanjer, går du på kampanjenivå, markerer alle kampanjene og trykker på endre målrettingen og lister over negative søkeord.

Hvis du finner en spesifikk søketerm som er irrelevant for din bedrift kan du legge søketermen som negativ og det vil da bli synlig som ekskludert.

Hvor ofte bør du jobbe med negative søkeord?

Å jobbe med negative søkeord er den største kostnadsbesparelsen du kan gjøre som søkemotormarkedsfører og annonsør på Google.

Vi anbefaler deg å gå regelmessig inn i kontoen og se hva som blir søkt etter.

Når annonsekontoen er helt ny anbefaler vi deg å gjøre det flere ganger i uken for å kvalitetssikre at trafikken som kommer er relevant.

I en driftfase anbefaler vi deg å gå innom kontoen og se etter negative søkeord 2-3 ganger i måneden, men dette varierer selvsagt på størrelsen på budsjettet og antall timer du kan jobbe med annonsekontoen.

Negative søkeord gir bedre resultater

Negative søkeord er en sentral og viktig del av arbeidet med Google Ads for å øke relevansen og bruke annonsekronene på de søkene som gir best resultater.

Selv om arbeidet med negative søkeord kan være omfattende, ser vi ofte god effekt av dette arbeidet. Hvis du trenger hjelp med å arbeidet rundt negative søkeord kan du kontakte oss for å kvalitetssikre trafikken som kommer fra søkemotorene.

Vi holder også jevnlig kurs i Google Ads hvor vi blant annet jobber med negative søkeord – meld deg på kurs i dag!