Slik gir du nye brukere tilgang til Google Analytics

Google Analytics er verdens mest brukte analyseverktøy for nettsider og nettbutikker. Her viser vi deg hvordan du kan invitere flere brukere til å se hele eller deler av dataene dine i Google Analytics.

Hvem bør ha tilgang

Hvem som skal ha tilgang til din Google Analytics bestemmer du helt selv.

I utgangspunktet mener vi at det bør være mange som har tilgang slik at de kan se, analysere og bruke disse datene i arbeidet sitt.

I tillegg til ansatte i bedriften er det vanlig at også eksterne samarbeidspartnere og byråer har tilgang. Ofte er de avhengig av å se dataene for å gjøre en god jobb på f.eks. Google AdWords.

Hirarkiet i Google Analytics

Google Analytics er bygget opp med et hirarki som består av KontoOmrådeVisning.

Konto er normalt for hver bedrift, mens områdene består av ett nettsted. Visning (vis) er ulike måter å vise dataene i et område.

Det er mulig å legge til brukere på hvert nivå i Google Analytics slik at det kan være

  • Konto bruker
  • Område bruker
  • Se bruker

En konto bruker vil se alle områdene og visningene som ligger i kontoen. Mens en område bruker bare vil se data for det området.

Dermed kan du begrense og kontrollere hvem som skal se hvor mye.

Tilgangsnivå og rettigheter

Brukere du legger inn i Google Analytics kan få ulike tilganger og rettigheter. Dermed kan du begrense hvor mye en bruker kan gjøre i tillegg til hvor i hierarkiet de ser.

Les også: Slik gir du trygt tilgang til Google AdWords-kontoen din

Brukere legges inn med en epost-adresse som er den de logger seg inn med.

Legg til bruker i Google Analytics

Les og analysér

Brukere med Les og analysér tilgang kan se alle data og har muligheten til å analysere dataene ved å legge på sekundære dimensjoner, filtrere rapporter og lage segmenter.

De kan ikke samarbeide om delte ressurser.

Samarbeid

Brukere med Samarbeid tilgang kan også se alle data og rapporter, men kan i tillegg dele ressurser som oversikter og annonteringer som da vil bli synlig for andre brukere.

Endre

Brukere med Endre tilgang kan se alle data og rapporter, men kan også gjøre endringer på Google Analytics slik som å legge til kontoer, områder, visninger, filter og mål.

Det kreves redigeringstillatelse på kontonivå for å kunne opprette filtre. For å kunne bruke filtre kreves det redigeringstillatelse på nivået for rapporteringsvisninger. Denne tillatelsen inkluderer samarbeidstillatelse.

Bruker med Endre tilgang kan ikke legge til eller ta bort brukere.

Administrer brukere

Brukere med rettigheten til å administrere brukere får da lov til å legge til eller ta bort brukere. Men får ikke se noen av dataene i rapportene.

Har brukeren ikke noen av rettighetene over vil ingen data eller rapporter være synlig.

Les også: Slik gir du tilgang til Facebook-sider og annonsekontoer

Ikke del bruker

En av grunnene til å legge til flere brukere er for å unngå å dele påloggingsinformasjon. Det er flere grunner til at det ikke er lurt, selv internt i en bedrift.

Både prinsipielt, men også av sikkerhetsmessige årsaker er det ikke lurt å dele brukernavn og passord.

Med egen bruker for hver person er det letter å se hvem som har gjort hva i endringsloggen. I tillegg er det lettere å ha en god oversikt over hvem som har tilgang til kontoen når du kan se hver enkelt bruker.

Så legg heller til hver bruker som skal ha tilgang.

Er du usikker på hvordan du skal legge til brukere er det bare å kontakte oss i Digital Opptur. Vi kan også hjelpe deg med analyser, digital markedsføring og annonsering på blant annet Facebook.

Her finner du oversikten over kursene vi har i Facebook og kurs i Google AdWords.