Slik får bedriften din organisk synlighet på LinkedIn

LinkedIn er en kanal som er relevant for mange bedrifter. Det er mulig å oppnå både god rekkevidde og resultater uten å bruke så mye penger på annonsering. Her hjelper vi deg med hvordan du kan komme i gang med å gi bedriften en tilstedeværelse på verdens største profesjonelle nettverk.

Vi har tidligere kommet med tips til hvordan man kan komme i gang med annonsering på LinkedIn. Dersom du ønsker å maksimere bedriftens potensiale på den profesjonelle plattformen er det flere muligheter ved siden av betalt annonsering.

Å ha en organisk tilstedeværelse – både ved å opprette og vedlikeholde en bedriftsprofil, men også ved å oppfordre de ansatte til å engasjere seg på sine private profiler vil hjelpe bedriften.

Opprett en bedriftsprofil

Å opprette en egen profil for bedriften på LinkedIn kan være lurt av flere grunner. Dette er en gyllen mulighet til å få vist frem bedriftens kompetanse i tillegg til å vise tilstedeværelse i ulike digitale kanaler. 

Dersom man velger å opprette en profil er det viktig at profilen fremstår profesjonell med relevant profil- og forsidebilde, og oppdatert innhold. Til syvende og sist så ønsker man jo at ideelle og eksisterende kunder skal trykke på «følg»-knappen.

Det er flere ulike ting man kan gjøre på bedriftssiden. Du kan blant annet:

  • Vise frem ansatte
  • Promotere egenprodusert innhold fra eget nettsted
  • Promotere saker som andre har skrevet om bedriften 
  • Promotere ledige stillinger i bedriften og lage egen karriereside 
  • Lage presentasjonssider for å trekke frem merkevarer, forretningsideer eller andre initiativ
  • Samle inn kundehistorier og/eller anbefalinger fra kunder
Kilde: Skjermbilde av INMA sin bedriftsprofil på LinkedIn.

Her er det et utdrag fra INMA – IAB Norway sin bedriftsprofil. Den inneholder blant annet:

  • Beskrivelse av bedriften
  • Ansatte
  • Innlegg og oppdateringer fra bedriften
  • Link til nettsted
  • Størrelsen på selskapet
  • Beliggenhet
  • Type selskap
  • Når selskapet er stiftet
  • Hva selskapet spesialiserer seg på
  • Eventuelle stillingsutlysninger

Man kan også dele ulike innlegg på samme måte som på en Facebook-side. Her kommer det eksempler på noen typer innlegg som bedriften kan legge ut:

Oppdateringer rundt hva som foregår i bedriften viser både hva dere gjør, men også hvordan det er å jobbe der. Dette kan være alt fra store eventer og konferanser til mindre, hverdagsøyeblikk.

Egenprodusert innhold fra nettsiden eller bloggen som handler om relevant innhold som vi som bedrift ønsker å dele med andre som har samme interesse. Dette er ypperlig å dele og vise frem både kunnskap og meninger dere har.

Saker om bedriften som er produsert av andre er gode innlegg å legge ut. Dette er en glimrende måte å vise frem hva andre skriver om dere og hva de sier. Det er ofte mer effektivt når andre beskriver dere enn å gjøre det selv.

Kilde: Skjermbilde av innlegg fra INMA – IAB Norway sin bedriftsprofil på LinkedIn

Oppdateringer rundt de ansatte, for eksempel introduksjon av nye ansatte i bedriften, er også noe som er naturlig å legge ut på LinkedIn. Det som handler om jobb, utdanning og karriere passer godt og kan ofte få bra rekkevidde.

Kilde: Skjermbilde av innlegg fra Digital Opptur sin bedriftsprofil på LinkedIn 

I følge LinkedIn når du i gjennomsnitt ut til 25% av følgerne dine med en bedriftsprofil. Du kan også engasjere de ansatte til å like og dele slik at innleggene får en enda større spredning.

Engasjer de ansatte

Det er stor sannsynlighet for at flere av dine kollegaer har en profil på LinkedIn. I Norge har over 1,3 millioner profil, og cirka 40% av disse er innom nettverket ukentlig (Ipsos 2020, Q3).

Det kan derfor være en god idé å orientere seg om hvem av de ansatte som har egen privatprofil og deretter oppfordre til engasjement.

Faktisk så er det ofte slik at innhold som deles av en ansatt kan gi mer engasjement enn innhold som deles fra bedriftens egne konto. Det er viktig å merke seg at det å dele ting på sosiale plattformer ikke nødvendigvis er noe for alle, så det er viktig å forhøre seg om de har noe imot det eller ikke. Gi de ansatte en frihet til å dele fra sin egen konto.

Slik kan ansatte engasjere seg på LinkedIn

Dersom kollegaer fungerer som ambassadører for bedriften ved å jevnt og trutt like og dele poster kan dette føre til god spredning og bedre synlighet. Det kan derfor være lurt å ha dette i bakhodet når man jobber med og produsere innhold som de ansatte stolt kan dele og vise frem.

Tenk over hvem du ønsker å snakke til og spiss innholdet mot bedriftens ideelle kunde.

  • Gi ansatte mulighet til å tilpasse profilen sin for å vise frem bedriften, som f.eks forsidebilde som er relatert til bedriften.
  • Del og lik innlegg som bedriften legger ut på bedriftsprofilen
  • Legge ut egne innlegg med høydepunkter fra arbeidshverdagen
  • Del egenprodusert innhold fra nettsiden eller fagbloggen.

LinkedIn har også en funksjon hvor du kan “Varsle ansatte” som lar de ansatte få vite når du har postet en viktig oppdatering på bedriftsprofilen. Du kan bare sende ut ett varsel pr 24 timer.

Her er noen enkle eksempler på innlegg som vi i Digital Opptur deler på vår egen private profil:

Oppdateringer rundt eventer og arrangementer. Vi delte innlegget til INMA hvor to ansatte snakket om muligheter for annonsering på Snapchat.

Egenprodusert innhold – Trine skrev et veldig bra blogginnlegg som hun både delte med sin profil, men som vi også delte via bedrifsprofilen vår.

Innhold produsert av andre om bedriften. Høyskolen Kristiania skrev om hvordan vi tar inn studenter, ansetter og trener de til å bli Digitale MarkedsOperatører (DMO) for så å gi de relevant erfaring ute hos bedrifter.

I dette eksempelet så ser man at innlegget har fått 759 organiske visninger.

Det er selvfølgelig mange andre muligheter og typer innlegg som man kan dele på bedriftens og sin egen private LinkedIn-profil.

 Kontakt oss dersom du ønsker veiledning til hvordan bedriften kan maksimere sitt potensial på LinkedIn – enten det er gjennom betalt annonsering eller organisk tilstedeværelse!