Sannsynlighet for konvertering i Google Analytics

Når brukere kommer til nettsiden eller nettbutikken ønsker vi at de skal konvertere. Men de fleste gjør ikke det og går ut igjen uten at de gjør det vi aller helst ønsker.

Men hva om du viste hvem som hadde størst sannsynlighet for å konvertere slik at du kan være sikker på at du får de inn på nettsiden din. Det er nøyaktig det Google Analytics nå kommer med i rapporten Sannsynlighet for konvertering

Hva er det du får vite

Rapporten viser deg en oversikt slik du ser under her over brukere og økter hvor sannsynligheten for at de skal konvertere er innenfor intervallene i kolonnen helt til venstre.

Sannsynlighetene beregnes på de samme metodene som brukes for smarte mål og smarte lister i Google Analytics. Hver transaksjon for brukere evalueres og sammen med en rekke andre variabler danner det grunnlaget for en sannsynlighet mellom 0 og 100.

Sannsynlighet for konvertering i Analytics oversikt

Krav og forutsetninger

Når det benyttes mye data er det også her krav til antall for at du skal få tilgang til denne rapporten. Hovedkravene er:

  • At du er nettbutikk med sporing av netthandel
  • Over 1000 transaksjoner på én måned
  • 30 dager til å analysere dataene

Det forventes at det på et senere tidspunkt også vil være mulig å generere disse rapportene basert på målfullføringer og konverteringer, men enn så lenge så er det netthandel og transaksjoner som kreves.

Hvordan bruke disse dataene

Det viktigste du kan bruke disse dataene til er å sette opp segmenter som kan brukes videre i både analyser og markedsføring.

Ved å bruke segmenter kan du for eksempel se hvilke kanaler, søkeord og kampanjer som skaper engasjement og resultater blant brukerne.

Er søkeordene og kampanjene som sender trafikk til nettsiden og brukere som har mindre sannsynlighet for å konvertere, annerledes enn søkeordene og kampanjene som sender trafikk med brukere som har større sannsynlighet til å konvertere? Er det da lurt å bruke en mindre av budsjettet på disse søkeordene og kampanjene?

Sannsynlighet for konvertering i Analytics segmenter

Remarketing

Muligheten til å kommunisere forskjellige budskap til ulike brukere er en av de store fordelene med digital markedsføring.

Segmentene du bygger opp her kan hjelpe deg til å bruke annonsebudsjettene smartere og mer lønnsom.

Ved å opprette remarketingmålgrupper basert på data om brukerne som har stor sannsynlighet for å konvertere, og publisere disse målgruppene på  Google AdWords kan du styre bud og budskap til disse.

Ønsker du jobbe mer avansert med Google AdWords-annonsene dine kan du kontakte oss for en hyggelig prat.