Hvorfor vi sa opp avtalen med en kunde

Jeg har valgt å si opp avtalen som vi har med en av våre kunder. Hvorfor i alle dager gjør jeg det?

Forholdet mellom kunder og byrå bør være som et kjærlighetsforhold hvor begge parter liker å være sammen og drar i samme retning. Blir det for mange problemer over tid som ikke lar seg løse er det av og til best å slå opp – for å være lykkelig med andre.

Vi tilbringer så mye tid på jobben og da er det mange små og store ting som må være bra. Én av tingene er å jobbe med riktig kunder.

Jaget etter kunder

I mange selskaper er det et jag etter å få nye kunder. Kanskje ikke så rart da det bidrar til inntekter som alle bedrifter trenger.

Men dette jaget kan du ofte se tydelig på at det deles ut bonuser og penger til de som får inn nye kunder. Det gir  motivasjon til å signere også kunder som ikke er riktig for selskapet.

I Digital Opptur er det ingen bonus for å signere med nye kunder. Derimot har vi bonus til – alle ansatte – basert på det resultatet vi sammen skaper med kundene våre over tid. Tanken er at det er bra for både oss og kundene å jobbe sammen langsiktig.

Oppsigelse til kunden

For å jobbe sammen langsiktig må det være et godt parforhold. Er det ikke det mener jeg det er bedre å rive av plasteret og si opp avtalen.

Det må legges til at det er sjelden vi sier opp avtaler med en kunde. Det har så langt bare skjedd én gang.

Men det er et viktig prinsipp at et samarbeid må fungere begge veier. Gjør det ikke det burde avtalen sies opp.

Detaljene på nøyaktig hvorfor vi sa opp avtalen med kunden blir naturligvis mellom oss og kunden. Men jeg tror det er en riktig avgjørelse som vil gjøre det litt bedre å gå på jobb.

I tillegg vil det gi oss mer tid til å jobbe med alle de andre kundene som er med på en digital opptur.

Kunden har ikke alltid rett, bare ofte…

 

Erik Storm
Eier og Daglig Leder