Google Analytics er et gratis og enkelt webstatistikk verktøy som gir deg innsikt i trafikk til nettstedet ditt, hva brukerne gjør på nettstedet og hvilke verdier det skaper.

Alle som har en nettside bør bruke et statistisk-verktøy som Google Analytics for å vite hvem som besøker nettsiden og om de kommer fra f.eks. sosiale medier, YouTube eller betalt søk.

Google Analytics er verdens mest brukte webstatistiske verktøy. Da Google Analytics oppdaterte sin kodebase fra klassisk versjon til universal versjon, så gikk Google ut og sa at hvis samtlige nettsteder som benytter Google Analytics, oppdaterer til nyeste versjon, vil båndbreddebruken av internett reduseres med 15%.

Google Analytics Oppsett

Her viser vi deg hvordan du setter opp Google Analytics helt fra starten – enten du har en ny nettside, eller ønsker å starte på nytt.

  1. Logg deg inn på analytics.google.com. Hvis du aldri har satt opp en Google Analytics konto før, så gjør du det her, ved å trykke på registrering:
    google analytics opprette konto
  2. Neste vindu blir du bedt om å fylle inn informasjon om ditt nettsted. Husk å bruke riktig domene og sett tidssone for Norge.
    Google Analytics kontoregistrering
  3. Når du har fylt ut informasjon om nettstedet ditt og godtatt bruksvilkårene, kommer du rett til sporingskoden. Følg anvisningene til Google Analytics for å implementere denne koden på ditt nettsted. Denne koden skal plasseres på samtlige sider på nettstedet ditt.Dette kan være en teknisk avansert oppgave, så hvis du ikke har kunnskap og kjennskap til hvordan du gjør det, så ta kontakt med den/de som har satt opp nettstedet ditt.

    Hvis du har et WordPress nettsted kan du benytte deg av flere plugins, her er noen utvalgte: – Google Analytics fra ShareThis (anbefalt)
     – Google Analytics Dashboard for WP by ExactMetrics (formerly GADWP)
     – Google Analytics Dashboard Plugin for WordPress by MonsterInsights
     – WooCommerce Google Analytics Integration

    Ved å søke etter «google analytics» i «Legg til utvidelser» i WordPress, vil gi deg en lang liste.Google analytics implementering av sporingskode

Konfigurasjon av Google Analytics

Selv om Google Analytics nå er satt opp og implementert, er det fortsatt en del konfigurasjoner som må til.

Internsøk

  1. Hente interne søk på nettstedet ditt. Brukerne er vant til å søke etter informasjon på internett, og ditt nettsted er intet unntak. Internsøk er en gullgruve av informasjon.Der forteller brukerne deg i klartekst hva de leter etter. Gå til admin >> og deretter visningsinnstillinger (eng: View Settings)Hvordan sette opp internsøksporing i Google AnalyticsUnder Visningsinnstillinger scroller du ned som anvist i bildet:
    Hvordan sette opp internsøksporing i visningsinnstillingerFørst aktiverer du funksjonaliteten, deretter setter du inn søkeparameteren fra ditt eget nettsted. Hos WordPress nettsteder, er dette som regel S. Du skal ikke ha med ?, eller = tegnene, kun søkeparameteren.

    På Digital Opptur sine nettsider, er denne søkeparameteren S, ettersom vi kjører vårt nettsted på WordPress plattformen.Hvis vi søker etter Google Analytics, blir URLen som følger:
    digitalopptur.no/?s=Google+Analytics. Her forteller WordPress at søkefrasen brukeren leter etter er verdien av S, derfor henter vi ut denne parameteren.

    Hvordan hente ut søkeparameteren i internsøk

  2. Husk å alltid huke av for å ekskludere søkefrasen. Det er sjekkboksen rett under feltet der du legger inn søkeparameteren. Denne skal være huket av, slik som anvist i bildet over.
  3. Etterhvert vil du kunne se hva brukerne søker etter, på ditt eget nettsted gjennom rapporten:
    Hvordan finne internsøkrapporten i Google Analytics

Filteroppsett

Google Analytics er et svært fleksibelt verktøy, som gjør at vi er nødt til å ta litt eierskap over dataen som blir samlet inn. Dette gjøres blant annet, gjennom filter.

Google Analytics er sensitiv på store og små bokstaver, og behandler da for eksempel URLer som unike, hvis de skrives med store og små bokstaver, selv om URLen egentlig er den samme.

Eksempel:

domene.no/index.html  – domene.no/Index.html

I eksempelet er det kun 1 bokstav som skiller, Index med stor eller liten forbokstav. Dette behandles av Google Analytics, som to forskjellige URLer, selv om det i utgangspunktet er samme.

Det betyr at vi er nødt til å ta større kontroll over det brukerne kan påvirke av data som samles, ved å bruke «lowercase» filter. Vi ønsker å gruppere alle URLer i 1 URL, som i realiteten er samme URL.

Hvordan sette opp lowercasefilter

Hvordan sette opp lowercasefilter i Google Analytics

 

Liste med lowercasefilter

liste med lowercasefilter i Google Analytics

 

Sammendrag

Når de ovennevnte punkter er gjennomført, anbefaler vi at du bruker litt tid til å se på statistikken jevnlig.

Bli kjent med hvilke kilder og kanaler som genererer trafikk. Se hvilke sider som brukerne er mest interessert i og likedan hvilke sider som rangerer dårligst, hvor de kanskje trenger oppussing.

Ønsker du hjelp med analyser eller oppsett av Google Analytics kan du alltid kontakte oss i Digital Opptur for rådgivning og hjelp.