Hvem eier Google Ads-kontoen? Kunden eller byrå?

30.04.19


5 minutter

Mange bedrifter får hjelp fra byråer som oss i Digital Opptur til å sette opp og drifte kontoen og kampanjer på Google Ads. Men hvem eier Google Ads-kontoen, oppsettet og dataene?

Vi har fått spørsmålet flere ganger, og hører jevnlig om diskusjoner mellom bedrifter og byråer om dette. Derfor ønsker vi å være tydelig på vårt standpunkt, som litt forenklet er:

Kunden eier alle egne data.

For å forklare det med en metafor: Hvis du ber en snekker om å bygget et hus til deg, ville du forvente å få full tilgang og eierskap til huset når det var ferdig og du har betalt for arbeidet. Hvorfor skal det være noe annet med Google Ads?

Tilgang til konto og data

I Digital Opptur mener vi det er klinkende klart at hver kunde har eierskap og full tilgang til sine data. Derfor har vi også lagt inn et eget punkt om det i vår kundeavtale.

Vi ønsker at hver bedrift vi jobber med skal ha full administrator-tilgang. Det gjelder både Google Ads, Facebook Business Manager, Google Analytics og andre plattformer som brukes i digital markedsføring.

Vi ønsker at du skal se hva som er gjort slik at vi kan diskutere resultater, forslag til endringer og forbedringer.

Oppsett av konto

Mange byråer hjelper bedrifter med å sette opp en Google Ads-konto. Det kan være litt komplisert å skape en god kontostruktur. Riktige innstillinger og bruk er med på å bestemme hvor gode resultater du får.

Selv om det kan være mye jobb med å sette opp en Google Ads-konto, mener vi at det i seg selv ikke noe argument for at ikke også dette er kundens. Så lenge kunden har betalt det som er avtalt, mener vi det er soleklart kundens eiendom og at de har full rett til å gjøre det de ønsker.

Noen byåer har avtaler med en bindingstid på 12 måneder for "å sikre verdien". Det mener vi er feil. Hos Digital Opptur har vi ingen bindingstid i avtalene våre. Vi vil heller gjøre oss fortjent til at kundene våre vil fortsette å jobbe med oss.

Krav til en Google Partner

Byråer som jobber med Google Ads kan kvalifisere seg for å bli Google Partner. Det kreves både minimum av dokumentert kunnskap gjennom sertifisering, minimumsbeløp brukt på annonsering, og at man har vært operativ i minst et år.

Google Partnere har også noen krav de må oppfylle i sin avtale med Google:

  • Krav til åpenhet: Hvilken informasjon som må deles med kundene
  • Praksiser som ikke er tillatt: Hva du ikke kan gjøre hvis du ønsker å kjøpe eller administrere Google-annonsering på vegne av kundene dine.
  • Krav til kontooppsett: Hvordan du må konfigurere kundenes kontoer for Google-annonsering, inkludert én annonsør per konto.

Du kan lese mer her om Google sine retningslinjer for tredjeparter her.

Sjekk kontrakt og referanser

Forhåpentligvis er det ikke for sent for deg når du leser dette. Les alltid gjennom kontrakten med byrået ditt før du signerer. Finn ut hvem som eier Google Ads-kontoen deres. Er du usikker, kan du be at det tilføyes at det er du som kunde som eier alle dataene og at dere skal ha full tilgang.

Det kan også være lurt å be om referanser for å sjekke at dette praktiseres i virkeligheten.

Hvis du ønsker hjelp eller har spørsmål om Google Ads, er det bare å kontakte oss her.

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024