Torsdag 26. september var 450 bransjefolk samlet på årets Performance-konferanse arrangert av interesseorganisasjonen for digital markedsføring og kommunikasjon, INMA

I løpet av dagen ble det holdt hele 45 foredrag, av dyktige folk som delte sine kunnskaper, refleksjoner og erfaringer. I tre forskjellige saler foregikk det tre forskjellige løp med foredrag: Marketing-riggen 2020, Case og inspirasjon og Taktikk og teknikk i performance marketing. 

Det var satt opp jevnlige pauser hvor vi kunne bytte spor, slik at vi fikk med oss de foredragene vi synes var mest interessante. En del av foredragene varte i 5 minutter, andre i 20. Slike korte, men to-the-point-foredrag var nytt i år, og dette syntes vi fungerte veldig bra!

Noen av foredragene vi var så heldige å få høre på

Dette var en veldig lærerik dag, hvor vi fikk tips og inspirasjon fra mange dyktige folk. Foredragene hadde stor variasjon, noe som gjorde at vi lærte mye forskjellig.

Dagen startet på best mulig vis med foredrag av Ole Aleksander Janzso og Anna Blom Rian fra Teft som snakket om rekruttering og enhjørninger. 

Finnes det enhjørninger

Fra undersøkelser Teft har gjort kommer det frem at det oppleves forventningskræsj fra de som vil ansette en person innen digital markedsføring.

Mange bedrifter vil ha ansatte som kan alt, har flere års erfaring, men er ung. Det å være ekspert innen flere helt ulike fagområder er urealistisk.

For å ta frem et eksempel, man vil ha en som kan være veldig analytisk og detaljorientert, samtidig trives med å jobbe i team og være kreativ, kunne Google Analytics, Google Ads, e-post markedsføring, grafisk design og x-antall programmer… Og vent litt, ikke ha jobbet mer enn 2 år etter endt utdanning…? Høres ut som de er på jakt etter en enhjørning. 

Det vi kan ta med oss fra dette foredraget er hvor viktig det er med forventningsavklaring i bransjen og på kundesiden. Videre ble fordeler og ulemper ved inhousing drøftet.

Vi lærte om hva som er viktig å tenke på for de bedriftene som har digital markedsfører inhouse, men også for de byråene som leier ut tjenestene til kundene. 

Growth hacking

Lars Bratsberg holdt et kjempebra foredrag om growth hacking og hvordan man kan jobbe med vekst gjennom hurtig testing. Han snakket også om hvor viktig det er å la de ansatte vokse og utvikle seg, fordi dette også bidrar til at bedriften utvikler seg. Noe vi er veldig enige i.

Bedre resultater på YouTube

Martin Garfalk fra Fabella (som vi synes det er veldig kult å dele kontor med) ga oss 5 tips for å få bedre resultater med video, og vi lærte blant annet at noe av det viktigste å se på når det gjelder video på YouTube er view-through-raten, for å se hvor lenge seerne synes videoen er spennende. 

I tillegg fikk se hvordan videoene ble bedre om du filmer nærmere, har raskere klipp og godt lys.

Martin Garfalk
Martin Garfalk fra Fabella

Youtube-hooken

Videre lærte vi om hvordan man kan lage Youtube-hooken av Tone Helene Angsund fra McCann. Denne hooken er veldig viktig for å fange seerens oppmerksomhet og unngå at de klikker seg ut før de har sett mye av reklamen. Vi har faktisk bare 5 sekunder på oss!

Og at hvis man har en video på over 30 sekunder, kan seeren faktisk se 29 sekunder uten at vi må betale for det (hvis du klarer å holde på de). Smart eller hva? 

Ida og Erik fra Digital Opptur holdt også foredrag, noe vi alle gledet oss ekstra mye til å se på. 

Ida Pettersen
Ida Pettersen fra Digital Opptur

Bruk Google Search Console!

Ida holdt et 5-minutters foredrag om Google Search Console. Dette er et veldig godt verktøy for å følge med på hvordan nettsiden din presterer, samt hvordan man kan bruke denne informasjonen til å få enda bedre rangering i Google. Idas poeng var kort og godt: bruk Google Search Console for alt det er verdt.

Lenkekrigen

Erik, som snakket på vegne av bransjeorganisasjonen Bra Søk, holdt et lengre foredrag om lenkekrigen og problematikken rundt umerkede lenker.

Vi lærte om viktigheten av å skille mellom gode og dårlige linker og han ga oss gode tips for å merke linkene, slik at søkemotorene skjønner hvilke lenker som skal følges og hva som for eksempel er sponsede linker eller brukergenerert innhold. Spennende? Les mer om kjøp av linker her.

Erik Storm
Erik Storm fra Digital Opptur

Performance Awards

Mot slutten av dagen var det klart for prisutdelingen. Årets jury bestod av en gjeng dyktige fagfolk, som på forhånd hadde gjennomgått mange innsendte case.

41 caser kjempet om å vinne pris i kategoriene: Offline Performance, Lead Performance, Performance Innovation, Online Performance, Performance Talent. I tillegg til en ærespris og en spesialkategori for unge talenter. 

Vi gleder oss til neste års konferanse! 

Vil du lære mer om Google Analytics? Vi holder kurs 16. oktober, meld deg på her.