Google gjør meta beskrivelsene lengre

Google øker lengde på meta beskrivelsen og hvor mye som vises i et søkeresultat.

Meta beskrivelsen er teksten som vises i et søkeresultat og som står under sidetittelen. Den har ikke en direkte påvirkning på rangeringen, men påvirker klikkraten og førsteinntrykket du skaper i søkeresultatet. Derfor er meta beskrivelsene ofte en del av Søkemotoroptimalisering (SEO) arbeidet.

Frem til nå har det blitt vist en tekst på opp til 160 tegn, men denne endringen øker antall tegn til maksimalt 320 tegn.

Les også: Slik finner du et bra SEO-byrå ifølge Google

RankRanger måler lengden på meta beskrivelsene og viser at de i gjennomsnitt har steget fra 160 tegn til nesten 230 tegn i snitt:

Anbefaler deg å ikke gjøre noe

Selv om lengden på meta beskrivelsene nå øker, så er Google uvanlig tydelig på at du ikke bør gjøre noe.

Google sier at de lengre meta beskrivelsene er en «dynamisk prosess» det betyr at de blir hentet automatisk fra innholdet på nettsiden din.

Det skal derfor ikke være nødvendig å oppdatere meta beskrivelsene dine, men du bør følge med på hvordan nettstedet ditt fremstår i søkeresultatet.