I Norge handler vi stadig mer digitalt og Virke sin eHandelsrapport 2017 viser at det ble omsatt for over 100 milliarder kroner via netthandel i 2016.
eHandelsrapport viser også en oversikten over hvor vi i Norge handler mest varer på nett pr kategori og rangert etter omsetning i 2. halvår 2016.
Så her får du de tre mest populære nettbutikkene i Norge basert på omsetning siste halvdel av 2016. Totalt viser rapporten av omlag 1 av 3 kroner går til utenlandske nettbutikker. Høyest er dette i nettbutikker for tilbehør og klær, mens andelen er lavest i kategoriene småelektronikk og husholdningselektronikk.
Dette gir også et bilde over hvilke kategorier vi har gode norske aktører. De fleste forbrukere er mindre opptatt av om det er en norsk eller utenlandsk nettbutikk – og mer opptatt av om kvalitet på varen, pris og brukeropplevelsen på nettbutikken.
Les også: Hvor mye koster Google AdWords?
Tilbehør
- eBay
- Zalando
- Boozt
Byggevarer og verktøy
- ByggMax
- Clas Ohlson
- Mega Flis
Bøker
- Bokklubben
- Adlibris
- Amazon
Småelektronikk
- Komplett
- Elkjøp
- Apple
Husholdningselektronikk
- Elkjøp
- Komplett
- Expert
Klær (minus sporsklær)
- Zalando
- H&M
- Nelly.com
Kosmetikk
- BliVakker.no
- Kicks
- Blush.no
Lyd og Bilde
- Japan Photo
- CDON.com
- Elkjøp
Mat og Drikke (untatt matkasser)
- Nespresso
- Vinmonopolet
- iHerb
Møbler og Interiør
- IKEA
- Ellos
- Kitch’n
Sko
- Zalando
- XXL
- Sportamore
Sport og Fritid
- XXL
- Fjellsport
- G-Sport
Les også: 19 SEO-tips til nettbutikker
Kilde: eHandelsrapporten 2017