Det er viktig å være synlig i søkemotorene når potensielle kunder søker etter deg. Her forteller vi om hvordan vi har jobbet sammen med Helseoversikt for å bli mer synlig i søk, og hvilke resultater målrettet SEO-arbeid har skapt.

Helseoversikt er et norsk selskap som har bygget en digital læringsplattform med mål om å forbedre folkehelsen til utvalgte grupper. Selskapet tilbyr i dag blant annet appen «Helseoversikt» til gravide, deres partnere og småbarnsforeldre – en app som gir viktig og riktig informasjon slik at brukerne kan ta riktig helsevalg for seg og sine.

Fra oppstarten har markedsføringen hovedsakelig bestått av annonsering i sosiale medier, men i det siste har også søkemotoroptimalisering (SEO) stått sentralt for å tilføre brukerne verdi langs hele den digitale brukerreisen. Her kan du lese om hvordan vi har jobbet strategisk med SEO for å øke Helseoversikt sin organiske synlighet og hvilke resultater det har gitt. 

Synlighet er viktig

Å lage godt og søkemotoroptimalisert innhold er en sterkt undervurdert metode for å styrke merkevaren. Vi ønsket å tilrettelegge for at Helseoversikt skulle rangere høyere i søkemotoren og dermed øke synlighet og trafikk.

Synlighet i søkemotoren er viktig fordi Google per i dag er den største søkemotoren i Norge samtidig som statistikk viser at 93% av alle opplevelser på nett begynner i søkemotoren. Økt synlighet i søkemotoren kan bidra til å styrke Helseoversikt sin posisjon i markedet og til at flere blir kjent med merkevaren deres.

Mål

Ved å bygge en organisk tilstedeværelse kan Helseoversikt bli mer synlige på et tidlig stadie i kundereisen. Dette kan bidra til å styrke Helseoversikt sin merkebevissthet og kredibilitet i bransjen.

Vi satt derfor følgende målsettinger for arbeidet med SEO

  • Øke Helseoversikt sin posisjon i markedet 
  • Øke synlighet og trafikk
  • Øke antall konverteringer på nettsiden

Slik gikk vi frem

Første steg i prosessen var å identifisere innholdsbehov ved å kartlegge hva målgruppen faktisk søker etter og lurer på. En grundig søkeordsanalyse, i kombinasjon med bakgrunnsdata fra appen, kunne hjelpe oss med å identifisere innholdsbehov og med optimaliseringen av nytt og eksisterende innhold.

Her er det noen av tiltakene som vi gjorde:

  • Kartlegge innholdsbehovet til målgruppen ved hjelp av søkeordsanalyse og bakgrunnsdata fra appen
  • Opprettet nye sider med innhold som er relevant for de som er i en tidlig fase i svangerskapet 
  • Inkluderte og laget innhold rundt søketermer/søkeord med høye søkevolum som også matchet brukerens intensjon
  • Jobbet med relevante inngående- og utgående lenker  
  • Optimaliserte sidetitler og metabeskrivelser 
  • Rettet opp i tekniske feil på nettsiden 

Videre brukte vi relevante verktøy for å analysere resultatene. Google Analytics, Google Search Console og SEOProfiler ble brukt til å overvåke eventuelle endringer i organisk trafikk og -rangering. 

Skjermbilde fra Helseoversikt.no

Som tidligere nevnt ønsket vi å styrke Helseoversikt sin synlighet blant gravide tidlig i kundereisen ved å være tilgjengelig med rett informasjon på en måte som Google setter pris på. Resultatet ble landingssiden “Helseoversikt – Din guide i svangerskapet,» hvor all informasjon er utviklet i samarbeid med helsepersonell.

Helseoversikt deler kun en brøkdel av informasjonen på nettsiden. Dersom man ønsker å få viktige helseråd gjennom hele svangerskapet ligger resten av innholdet tilgjengelig for de som laster ned appen.

Slik gikk det 

Det er ingen tvil om at det å jobbe målrettet med SEO har gitt resultater! Vi ser en kraftig økning i organisk trafikk og antall konverteringer sammenlignet med forrige periode, i tillegg til høyere rangering og økt synlighet på flere relevante søkeord. 

Organisk trafikk

  • Organisk trafikk har økt med 237 % sammenlignet med forrige periode 
  • Google organisk er nå Helseoversikt sin nest største kilde til trafikk til nettsiden 

Skjermbilde fra Google Search Console (tidsperiode: september 2020 – mars 2021)

Grafen over viser utviklingen i organisk trafikk til nettsiden fra august 2020 og til mars 2021. Den nye landingssiden “Helseoversikt – Din guide i svangerskapet” ble opprettet i desember 2020, og vi ser at den organiske synligheten og trafikken inn til nettsiden har skutt fart etter at det nye innholdet ble publisert.

Rangering

  • Terminkalkulator rangerer på topp 3
  • Gravid hva nå rangerer på 1. plass
  • Rangering på førstesiden på Google på flere relevante søkeord
Skjermbilde fra Google Search Console (tidsperiode: november 2020 – april 2021)

Her ser vi utviklingen i organisk trafikk og antall klikk rundt søkeordet Terminkalkulator. Vi har gjort flere tiltak på landingssiden til terminkalkulator for å øke søkeordet sin posisjon, og det er tydelig at disse tiltakene har gitt utslag. 

Målfullføringer

  • Antall målfullføringer via organisk trafikk har økt med 64 % til sammenligning med forrige periode.  

Helseoversikt ønsket å øke antall klikk inn til AppStore og Google Play hvor appen kan lastes ned. Her har også arbeidet med SEO gitt gode resultater! Antall klikk til butikk via organisk trafikk har økt med over 60% sammenlignet med forrige kvartal.

Arbeidet med søkemotoroptimalisering stopper ikke her. Vi jobber videre med å komme med råd til kontinuerlige tiltak og forbedringer som Helseoversikt kan gjøre på nettsiden for å sørge for at den er optimalisert for søkemotoren til enhver tid! 

Ønsker du hjelp med å komme i gang med søkemotoroptimalisering? Vi hjelper deg gjerne! Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat.