Derfor burde du kontrollere plasseringer i Facebook Ads

Visste du at ved å velge automatiske plasseringer i Facebook Ads så kan annonsene dine dukke opp på eksempelvis Tinder eller TikTok? Her forteller vi deg noen gode grunner for hvorfor du burde kontrollere plasseringene dine i Facebook Ads.

Et av stegene når man oppretter annonser i Facebook Ads er å velge hvilke plasseringer du ønsker for annonsene sine. Facebook Ads tilbyr annonseplasseringer på plattformene Facebook, Messenger, Instagram og Eksterne apper og nettsteder, hvor du kan velge å få annonsene plassert i eksempelvis nyhetsoppdateringen på Facebook, Messenger-innboksen eller stories på Instagram.

Facebook anbefaler at man alltid benytter seg av automatiske plasseringer da dette alternativet maksimerer budsjettet samtidig som annonsene vises til flere. Men er det egentlig lurt ved enhver anledning? Alternativet er å huke av for «manuelle plasseringer» og manuelt velge stedene der annonsene skal vises. I denne artikkelen diskuterer vi hvorfor det kan være lurt av deg og velge plasseringer manuelt i de fleste sammenhenger. 

Fordeler og ulemper: automatiske vs manuelle plasseringer


Fordeler ved automatiske plasseringer

  • Budsjettet blir maksimert og annonsene vises sannsynligvis til flere
  • Annonsens budsjett fordeles på de plasseringene som sannsynligvis vil gi best resultater
  • Ved at annonsene når ut til flere får du også som regel en lavere CPM og CPC enn ved å velge manuelle plasseringer
  • Har du definert målgruppen din godt nok, vil Facebook uansett målrette seg mot denne, uavhengig om du når målgruppen via nyhetsapper, Candycrush, Duolingo, Buzzfeed eller andre nettsteder
  • Raskt og enkelt

Ulemper ved automatiske plasseringer

  • Ved automatiske plasseringer blir eksterne apper og nettsteder (for eksempel Resett.no eller Tinder) automatisk huket av som plassering. Denne inkluderer tusenvis av URLer og kan føre til plasseringer av annonsen som er upassende for merkevaren din. For eksempel på nettsteder eller i applikasjoner som har innhold som man ikke vil assosieres med
  • Ikke sikkert at formatet på annonsene passer til absolutt alle plasseringer. Sørg i så fall for å ha tilpasset både format og budskap til alle flater. 
  • Med andre ord: automatiske plasseringer gir deg mindre kontekstuell kontroll

La oss for eksempel si at du ønsker å annonsene for bryllupsreiser for kjærestepar. Ved å huke av på automatiske plasseringer (som da inkluderer eksterne apper og nettsteder) kan disse annonsene dukke opp på datingapper som eksempelvis Tinder, selv om du har valgt å målrette annonsene mot personer som er “in a relationship” eller “engaged”.   

Et annet eksempel er den fiktive bedriften Vegan AS som ønsker å annonsere for sine nye veganske retter. Ved å velge automatiske plasseringer kan de risikere at annonsen kommer opp i en artikkel om “Norges fem beste biffrestauranter.”

Fordeler ved manuelle plasseringer

  • Slipper uønskede plasseringer som kan gi feil assosiasjoner til merket samt at merket blir assosiert med upassende innhold
  • Kan bidra til å holde kostnadene nede da prisen for de ulike plasseringene varierer. For eksempel så har annonser i høyre kolonne ofte en høyere kostnad per konvertering og lavere klikkrate enn annonser i nyhetsfeeden
  • Enklere å optimalisere for målsettingen
  • Med andre ord: det gir deg bedre kontekstuell kontroll

Ulemper ved manuelle plasseringer

Selv om manuelle plasseringer gir deg bedre kontroll, så er det også ulemper ved å bruke det. Noen av ulempene er

  • Annonsene kan få en lavere rekkevidde, dyrere CPC og CPM-pris 
  • Det kan gi deg færre muligheter (budrunder å delta i) for å nå målpublikummet
  • Det kan være at budsjettet ikke blir maksimert
  • Mer tidkrevende enn å velge automatiske plasseringer
Skjermdump fra Facebook Manager: Oversikt over alle manuelle plasseringer

Burde jeg velge automatiske eller manuelle plasseringer?

For å svare på dette må du spørre seg selv hvor viktig det er for din bedrift å ha full kontroll på annonseplasseringer og kontekst. Dersom du er i tvil kan det uansett være greit å gjennom plasseringene manuelt for å sikre deg at du holder best mulig kontroll. Tenk over om «dette er et sted du vil at annonsene skal vises» for hver enkelt plassering du går gjennom.

Det finnes også flere ulike måter man velge automatiske plasseringer, og fortsatt ha kontroll på plasseringene. Her forteller vi deg hvordan du kontrollerer plasseringene på best mulig måte.

Slik kontrollerer du plasseringene

For å kontrollere plasseringer på best mulig måte kan du gå gjennom manuelle plasseringer, legge inn blokkeringsliste, legge på et beholdningsfilter og hviteliste. Blokkeringsliste og beholdningsfilter får du opp ved å trykke på «flere alternativer» under plasseringer i Facebook Ads. Her kommer vi kort innpå de ulike alternativene.

1) Manuelle plasseringer

Manuelle plasseringer (i stedet for automatiske plasseringer) gir mulighet for og manuelt velge de plasseringene hvor annonsene skal vises. Her kan du for eksempel velge at annonsen kun skal vises på Instagram- og Facebook-stories. Dette kan du gjøre imens du oppretter annonsen, men også etter at annonsene har blitt publisert.

2) Merkesikkerhet

Her kan du hindre at annonsene dine vises i eller ved siden av innhold som ikke fremmer merket ditt.

Blokkeringsliste og hviteliste

Dersom du ønsker å kjøre annonser på eksterne apper og nettsteder er det mulig å opprette en blokkeringsliste for å regulere URL´ene hvor annonsene absolutt ikke skal dukke opp. Du finner denne under «Business Settings» i menyen i Facebook Business Manager. Blokkeringslisten legges inn under «flere alternativer» under plasseringer. Dette er det samme som en såkalt blacklist eller whitelist som brukes i f.eks. programmatisk annonsering. Det er ofte enklere å laste opp en whitelist med nettsteder du ønsker å være synlig, enn å hele tiden måtte oppdatere blacklisten med uønskede nettsteder og apper. 

Beholdingsfilter

Under «flere alternativer» kan du også legge på et beholdningsfilter hvor du kan velge nivå av sensitivitet på innholdet. Denne sørger for at annonsene ikke dukker opp ved siden av visse typer sensitivt innhold.

Kort oppsummert så kan det være lurt å gå gjennom plasseringene manuelt dersom du en anelse følsom for hvor annonsene dine vises. På denne måten beholder du kontrollen fullt og helt.  

Trenger du hjelp?

Vi vet at annonsering på Facebook – og andre plattformer innen Digital Markedsføring kan være komplisert. Vi jobber hver dag med å skape de beste resultatene og ønsker du hjelp kan du når som helst kontakte oss for råd og veiledning til plasseringer i Facebook Ads.