Automatisk målretting for bannerannonser på Google Ads

For å få relevante visninger og verdifull trafikk til nettstedet ditt, må annonsene vises til de riktige menneskene. Derfor er målretting viktig for å oppnå gode resultater med alle typer kampanjer i Google Ads

For å oppnå enda bedre resultater med bannerannonser har Google en funksjon kalt automatisk målretting, som gir økt rekkevidde basert på den målrettingen du allerede har valgt for kampanjen. Denne målrettingsutvidelsen skal vi se nærmere på her.

Hvordan fungerer automatisk målretting?

For å målrette bannerannonser bruker vi for eksempel plasseringer, emner eller målgrupper. Dette bestemmer hvem som får se annonsene og hvor de kan vises. Når du målretter vil rekkevidden avgrenses ut i fra de kriteriene du har lagt inn, slik at du bedre treffer de personene du ønsker å kommunisere med.

Under målrettingsinnstillingene finner du en funksjon som ikke er like godt kjent som de vanlige målrettingsalternativene, nemlig automatisk målretting.

Denne funksjonen utvider rekkevidden basert på målrettingen du allerede har valgt. Google finner da flere potensielle kunder, basert på at de ligner på de du allerede målretter mot, som de mener kan gi flere visninger, klikk og konverteringer

Automatisk målretting for bannerannonser i Google Ads
Få ekstra rekkevidde med automatisk målretting

Den automatiske målrettingen har flere nivåer så du selv kan bestemme hvor mye du vil at rekkevidden skal økes. Standardinnstillingen er, for de fleste bannerkampanjer, det første nivået i målrettingsutvidelsen.

Foreløpig fungerer utvidelsen på nesten alle målrettingstyper i Displaynettverket, men ikke plasseringer og demografi. Du får dermed ikke se resultatene av den automatiske målrettingen for disse målrettingsalternativene, men de kan fortsatt være med som vanlig målretting.

Få oversikt over resultatene

Hvor gode resultater du får gjennom automatisk målretting kan du enkelt få oversikt over. Du finner resultatene der du ser statistikken for de målrettingene du har valgt (f.eks. målgrupper eller emner). 

Disse resultatene kan gi en indikasjon på om den automatiske målrettingen fungerer godt, om den bør økes eller om den skal skrus helt ned.

Se resultatene av den automatiske målrettingen
Resultatene fra automatisk målretting

Fordeler og ulemper

I likhet med de fleste andre valgene vi tar, finnes det også her noen fordeler og ulemper.

I følge Google er fordelene med den automatiske målrettingen: 

  • flere potensielle kunder
  • økt rekkevidde uten å øke bud eller kostnad per kunde

Google opplyser om at den automatiske målrettingen kan føre til nye plasseringer, selv om ikke målrettingsutvidelsen i seg selv gjelder for plasseringer. Derfor bør du unngå å bruke utvidelsen hvis du har strenge retningslinjer for hvor annonsene dine kan vises. 

Et alternativ kan være å ekskludere spesielle plasseringer, men i følge Google gir det dårligere resultater for den automatiske målrettingen og anbefales derfor ikke. 

Vi i Digital Opptur er enige i at det kan være positivt med økt rekkevidde, så lenge det utvidede publikummet fortsetter å være relevant. Ulempen er at man mister noe av kontrollen. 

Det Google ser på som relevant for oss, er ikke nødvendigvis alltid det. Får vi mange urelevante visninger, kan det føre til færre klikk på annonsene, noe som vil gi en lavere klikkrate. Kampanjen blir rett og slett ikke like relevant og optimal som den kunne ha vært. 

Full kontroll eller økt rekkevidde?

Det finnes altså både fordeler og ulemper med automatisk målretting, så spørsmålet er: bør vi bruke det? 

Som med alt annet i Google Ads, så er svaret at det kommer ann på kampanjen. Målrettingsutvidelsen kan være nyttig på noen kampanjer, mens man i andre tilfeller bør unngå å bruke den. Det handler om hvilke kampanjer man ønsker full kontroll på, og hvor man kan erstatte noe av kontrollen med økt rekkevidde.

For eksempel vil man med en remarketing-kampanje ha full kontroll fordi det er veldig spesifikke målgrupper. Vil vi vise annonsene til de som har vært på nettsiden ønsker vi ikke de som ikke har vært på nettsiden, selv om de ligner på vår målgruppe. Altså kan det tenkes at på kampanjer hvor man jobber lengre ned i kundereisen, mot handle-fasen, vil det være fornuftig å beholde all kontroll selv.

Derimot kan det være nyttig å øke rekkevidden for kampanjer som i utgangspunktet har en bredere målretting. Da er vi gjerne tidligere i kundereisen, i oppdage-fasen, hvor målet ofte er merkevarebygging og eksponering.

Så, hva bør du gjøre?

Google mener at den automatiske målrettingen har best effekt når du velger å øke rekkevidden mye, så det kan være interessant å teste. Da skal målrettingsutvidelsen også etterhvert lære seg hvilken målretting som fungerer best, og optimalisere rekkevidden etter dette. 

Fordi dette er en standardinnstilling for bannerannonser kan det være lurt å sjekke aktive kampanjer og se på resultatene fra den automatiske målrettingen. Få et overblikk over hvor målrettingsutvidelsen tilfører verdi og hvor utvidelsen ikke bidrar så bra.

Ønsker du hjelp med Google Ads? Ta kontakt med oss i Digital Opptur for en hyggelig prat.