Sanksjonering ved brudd på retningslinjer i Google Ads

26.08.21


5 minutter

I slutten av juli annonserte Google at det fra september av skal innføres et advarselsbasert system for straff på gjentatte brudd på retningslinjer i Google Ads

Dette tiltaket skal sørge for at brukerne får en trygg opplevelse når de bruker Google, men hvordan vil det påvirke annonsørene?

Hvordan fungerer systemet?

Fra 21. september 2021, med en gradvis opptrapping de tre påfølgende månedene, vil du få advarsler når du bryter en av retningslinjene som inngår i dette systemet. Hvis du fortsetter å bryte disse retningslinjene kan det til slutt resultere i at du ikke får kjøre flere annonser for bedriften din på Google Ads.

Retningslinjene som omfattes av dette systemet er i første omgang knyttet til temaer det ikke er lov å annonsere for. Dette er:

  • Ikke-godkjente stoffer
  • Innhold som muliggjør uærlig atferd
  • Tobakk
  • Eksplosiver 
  • Våpen og våpendeler

Første gang det er et brudd på en av disse retningslinjene vil du kun få et varsel. Skjer det flere ganger får du en advarsel, og kontoen din blir sperret for en gitt periode.

Ved den første advarselen vil kontoen sperres i tre dager, mens andre advarsel gjør at kontoen sperres i sju dager. Får du en tredje advarsel vil kontoen sperres for alltid.

Hva gjør du hvis du får en advarsel? 

Får du kun et varsel, eller hvis kontoen din blir sperret midlertidig som følge av at du har fått en eller flere advarsler tidligere, må du rette opp i annonsen slik at du ikke fortsetter å bryte med retningslinjene. Så må du sende inn en bekreftelse til Google på at du har gjort endringene og vente i 3 eller 7 dager for å få åpnet kontoen din igjen.

Hvis du mener at du ikke skulle hatt advarselen i utgangspunktet kan du anke. Hvis denne anken tas til følge vil annonsene dine starte med en gang igjen, men hvis ikke vil advarselen bli liggende i kontoen i 90 dager og du risikerer å få kontoen din sperret for alltid hvis du får en ny advarsel.

Bekrefter du ikke at du har rettet opp i annonsene, eller hvis du ikke får godkjent en anke, vil kontoen forbli sperret.

Konsekvenser av et advarselsbasert system

Retningslinjene som inngår i dette systemet er knyttet til temaer det heller ikke tidligere har vært lov å annonsere for. Derfor vil det forhåpentligvis ikke bli et stort problem for de fleste som annonserer på Google Ads i dag.

Vi opplever likevel utfordringer med at norske ord misforstås og bryter med retningslinjer på grunn av betydningen på andre språk. Dette skal i utgangspunktet kunne ordnes opp i ved å anke. Men, det kan bety at kontoen sperres for en periode. Dette er veldig kjedelig - spesielt når du egentlig er innenfor retningslinjene.

Vi ser også at Google gir disse feilmeldingene på bakgrunn av hva som er av innhold på nettsiden. Fremover blir det derfor ekstra viktig å ha god kontroll på om det er noe på nettsiden som kan bryte med retningslinjene.

Får du tre advarsler slik at kontoen sperres for alltid får du heller ikke annonsere via en annen konto. Google vil kunne kjenne igjen tilknyttede e-poster, betalingsinformasjon, MCC-konto, landingssider osv. Setter du opp en ny konto risikerer du derfor å få denne stengt umiddelbart. Søkeannonser på Google er for veldig mange en ekstremt viktig kilde til trafikk og konverteringer, så å miste muligheten til å annonsere her kan ha en stor betydning på bedriftens resultater.

Hvor stort omfanget blir når dette systemet trer i kraft vet vi ikke enda, men vi overvåker det nøye. I forkant er det også fornuftig å ta en grundig sjekk i de kontoene hvor det har vært brudd på disse retningslinjene tidligere, for å se om det er noen endringer du bør gjøre for å unngå eventuelle varsler i fremtiden.


Har du spørsmål angående denne endringen eller lurer du på noe annet knyttet til Google Ads? Ta kontakt med oss i dag, så hjelper vi deg!

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Alle rettigheter reservert 2021