Mange er vant til å jobbe med en kampanje-tankegang når det kommer til digital markedsføring. Det mange ofte glemmer er at kundene alltid er online. Derfor er det mange gode grunner til at også din bedrift burde være det. Vi forteller deg alt du trenger å vite om always-on-kampanjer her!

Tidligere har vi blogget om eksempler på always-on-kampanjer både på Facebook og Snapchat.

Ever green

Always-on er en tilnærming til markedsføring som innebærer å lage evig aktuelt innhold som har en reell relevans for kundene dine. Innholdet burde tilføre en verdi på en eller annen måte til deres liv. På den måten vil man over tid kunne skape et tillitsforhold hvor det for kundene er naturlig å aktivt oppsøke nettop din bedrift. Målet burde være å tilby ønsket innhold og informasjon, fremfor det mange opplever som forstyrrende reklame.

Arven fra TV og print

Markedsføring har lenge vært basert på at kunder planlegger store og dyre kampanjer, vanligvis rundt høytider eller andre bestemte perioder. Mye av årsaken til dette er en arv fra da kampanjer kun ble planlagt på TV og på trykk før dagens digitale muligheter eksisterte. Nå kan vi nå kundene i alle situasjoner, til alle tider.

De digitale kanalene gir deg som annonsør muligheten til å nå potensielle brukere på en mer effektiv måte. Alt er målbart og kundeatferd kan spores online. Utfordringen blir da å lage en klar strategi for hvorfor, hvor og når man skal nå både eksisterende og potensielle kunder. Always-on, eller «Alltid på» er et godt utgangspunkt.

Innholdet i en Always-on-kampanje burde vare evig.
Innholdet i en Always-on-kampanje burde kunne være evig aktuelt

Bedrifter må bevise sin verdi

I dag må merkevarer gi en overbevisende grunn for å få forbrukerne til å engasjere seg. Hvis de ikke gjør det, er det mest sannsynlig noen andre som publikum kan henvende seg til.

Bedriftene som lykkes med dette, forstår at kundene sliter med å filtrere alt det som møter dem i feeden fra om morgenen, til den timen de bruker å sjekke telefonene sine før de legger seg om natten.

Merkesamhandling er i dag tilrettelagt på brukernes vilkår, slik at de kan velge hva de vil se, når de vil se det, og plattformene og enhetene de vil se det på.

8 tips for å lage en god «always on» – strategi

Så hvordan begynner merkevarer å tenke på innholdsopprettelsesstrategiene sine fra et bruker-først, ‘alltid-der’ perspektiv?

Her er åtte viktige punkter du burde burde vurdere:

  1. Si det fordi du mener det – Lag innhold som betyr noe for deg og merkevaren din
  2. Vær relevant – Hvis innholdet betyr noe for leseren, vil de engasjere seg
  3. Vær aktiv – Riktig innhold, på rett sted, i riktig format, til rett tid
  4. Ikke avbryt – Forstyr brukerne dine, og du har mistet dem for alltid
  5. Del opp innholdet i mindre porsjoner – La brukerne bli sultne på mer
  6. Ikke gi opp – Hvis du først ikke lykkes, fortsett å prøve
  7. Ha fokus på læring – Bruk innsikten digital kanaler gir deg for alt det er verdt
  8. Prøv å tarte en samtale – Vær forberedt på reaksjoner og lær hvordan (eller om) du skal reagere.

Ønsker du hjelp til å utforme, eller justere din digitale strategi er det bare å kontakte oss for en hyggelig prat!

Her har vi også skrevet om eksempler på always-on-kampanjer på Facebook og Snapchat.