6 tips til julesalget med Google Ads

Julen og julehandelen er en av de største og viktigste periodene i mange bransjer, men det er også stadig økende konkurranse. Det er derfor ekstremt viktig for bedriften å være synlig i denne perioden, så her gir vi deg 6 tips for bedre resultater med annonseringen på Google Ads.

Mange forbrukere starter med å kjøpe julegaver rundt høstferien, og allerede fra inngangen til oktober ser vi en økning i antall søk. Det kan altså være lurt å være tidlig ute med forberedelser til julehandelen.

For å få best mulig resultater fra Google Ads i julen har vi samlet 6 tiltak det er lurt å gjøre.

1. Planlegg julekampanjer i god tid

Det er viktig å få informasjon og begynne å planlegge julekampanjer i god tid, før julehandelen begynner for fullt. Da er det tid til å sette opp gode kampanjer, og optimalisere de, før det største rushet.

2. Øk budsjettet (og få mer igjen for det)

Er det en periode du bør øke budsjetter er det nå. Nå er mange forbrukere kjøpeklare, og mer villige enn ellers til å handle. Det er også en periode hvor vi både søker mer og er mer åpen for gode tilbud og forslag til julegaver. Ofte kan volumene stige kraftig og da kan det være lønnsomt å være synlig.

Det er også lurt å følge opp budsjettene du har satt. Økt volum og konkurranse kan påvirke hvor langt budsjettet ditt strekker så følge ekstra nøye med nå.

3. Prioriter smart

Lag en prioritet av annonsegrupper og produkter som er ekstra viktige i denne perioden. Se også etter om det er noen viktige søkeord som du er villig til å øke budet på og betale mer for i denne perioden. 

Denne prioriteringen gjør det enklere å finne ut av hva som skal ha ekstra fokus og hvor det er hensiktsmessig å øke bud og budsjetter.

4. Sjekk landingssidene

Hvor skal du sende klikkene fra annonsene og hva står på den siden? Her lønner det seg å gå gjennom innhold og hvor lett det er å konvertere. Jo lettere det er for forbrukerne å konvertere, jo større sannsynligheten er det for at du får bedre resultater.

5. Test sesongbaserte målgrupper

I Google Ads finnes det nå intensjonsmålgrupper med fokus på jul, som kan være spennende å teste. Legg de til som observasjon, og vurder å gjøre noen budjusteringer hvis resultatene er gode.

6. Sett opp automatiske regler

Det finnes mange måter å bruke automatiske regler på i Google Ads. Blant annet kan reglene automatisk aktivere og pause annonser, og de kan brukes til overvåkning av budsjett. Det kan derfor være veldig nyttig å bruke dette når du selv tar juleferie, slik at du får fulgt med på kampanjene uten å måtte sjekke kontoen hver dag. 

Det er også lurt å sikre at man får e-post om ikke-godkjente annonser og lignende. Da sørger man for at kontoen alltid går som den skal og at man ikke mister potensielle konverteringer på manglende annonser. 

Analyser etter jul

Etter jul er det lurt å analysere hvordan julekampanjene har gått. Se på resultatene, noter hva som funket og hva som ikke funket. 

Det kan være målgrupper som enten har gjort det veldig bra, eller ikke bra i det hele tatt, som du bør notere deg til neste år. Det kan også være målgrupper som du ønsker å følge opp og vise nye annonser til om en stund. 

Selv om etterspørselen etter spesifikke produkter ofte endres fra år til år, og det derfor kan være vanskelig å planlegge både hva som bør prioriteres, hvor mye penger man skal bruke og hvem man skal målrette mot, er det veldig nyttig å ha en mal man kan ta utgangspunkt i til neste år. 

Enten det er oppsett, analyse eller strategi du trenger hjelp med kan du alltid kontakte oss i Digital Opptur for en hyggelig prat.