Always-on-kampanjer er kampanjer som ikke er knyttet opp til spesifikke produkter, tema, eller anledninger. Det er kampanjer som ment til å gå rett og slett hele tiden og burde være en viktig del av din digitale strategi. Vi har oppsummert 5 always-on-kampanjer din bedrift alltid burde kjøre på Snapchat. 

En always-on-kampanje trenger ikke å ha de aller største budsjettene, selv om vi anbefaler at man kjører dem jevnt gjennom hele året. For eksempel kan en kampanjen ha et totalt budsjett på 10 000 kroner fordelt på et helt år. 

Tidligere har skrevet om 5 always-on-kampanjer alle burde ha på Facebook. Les dette innlegget her. 

  1. Samle inn nye leads

Lead Ads er et annonseformat  som sender trafikk til et spørreskjema internt på Snapchat, isteden for en landingsside. Målet er å samle informasjon fra potensielle kunder, eller leads som det ofte kalles innen markedsføring.

Du bestemmer selv hvilken informasjon spørreskjemaet skal be om som for eksempel

  • Navn
  • E-post
  • Telefonnummer
  • Kjønn
  • Adresse
  • Stillingstittel

Slik går du frem for å lage en leads-kampanje: 

  1. Gå til Snapchat Ad Manager 
  2. Klikk på Create Campaign 
  3. Velg Advance Create
  4. Velg Lead Gen som kampanjemål 
  5. Velg hvilken informasjon du ønsker å innhente fra brukerne
  6. Skriv inn lenke med personvernsvilkår på egen nettside 
  7. Velg publikummet du ønsker å rette deg mot 
  8. Gjør valgene du ønsker for annonsene dine 
  9. Start kampanjen!

2. Snakk dem som allerede interesserer seg for deg

Facebook var satt lenge i førersetet for retargeting på sosiale medier. På kort tid har flere kanaler meldt seg på konkurransen om å være flinkest til å treffe publikum som allerede har vært i kontakt med deg – også kalt retargeting. Med nye oversiktlige menyer er ikke dette bare genialt, det er også veldig enkelt.

For å kunne kjøre retargeting på en Snapchat må du ha installert en Snap Pixel på nettsiden, deretter er prosessen rask.

Slik går du frem for å lage en retargeting-kampanje: 

  1. Gå til Snapchat Ad Manager 
  2. Klikk på Create Campaign 
  3. Velg Advance Create
  4. Velg ønsket kampanjemål 
  5. Velg retargeting-publikum
  6. Angi hvilken side som skal være kilde for retargeting-publikum ditt 
  7. Gjør valgene du ønsker for annonsene dine 
  8. Start kampanjen!

3. Promotér din fysiske bedrift på Snapmap 

På Snapmap kan brukere se Snapper som er sendt inn til Our Story fra hele verden – blant annet sportsarrangementer, feiringer og nyheter. Her kan også bedrifter legge inn sin fysiske posisjon på kartet. 

Slik går du frem for å promotere din fysiske bedrift på Snapmap. 

  1. Gå til Snapchat Ad Manager 
  2. Klikk på Create Campaign 
  3. Velg Instant Create
  4. Klikk på “Promote Local Place”
  5. Skriv inn navnet på din bedrift.
  6. Sørg for at informasjonen om bedriften din er riktig, her er det bare å endre på noe om det er ønskelig.
  7. Gjør valgene du ønsker for annonsene og publikummet dine 

Vi har skrevet enda mer om Snapmap her.

4. Få kunder til å stille deg spørsmål de har 

Messenger Ads har lenge vært tilgjengelig på Facebook. For mange bedrifter har dette vært en stor suksess. Ikke alle annonser klarer å svare på alle spørsmål en potensiell kunde måtte ha på få sekunder. Med Messenger Ads kan man fritt stille avsenderen spørsmål.

Nå er også Snapchat på plass med en tilsvarende løsning. Messenger Ads passer perfekt dersom du for eksempel tilbyr en vare, eller tjeneste hvor leveransen er kompleks. Meldingene som brukerne sender inn, sendes til deg i form av SMS.

Slik går du frem for å lage en spørsmålskampanje. 

  1. Gå til Snapchat Ad Manager 
  2. Klikk på Create Campaign 
  3. Velg Instant Create
  4. Velg Calls & Texts 
  5. Spesifiser at du ønsker texts
  6. Oppgi telefonnummeret du ønsker å få henvendelser til
  7. Gjør valgene du ønsker for annonsene dine 
  8. Start kampanjen!

5. Få kunder til å ringe deg

Er du en bedrift som tilbyr tjenster foregår gjerne mye av salget fremdeles via telefon. Snapchat gjør det enklere enn noen gang for potensielle kunder å nå deg. En telefonkampanje lar brukere ringe deg ved å swipe opp på en annonse. I en hverdag hvor alt går veldig fort har det aldri vært viktigere å gjøre terskelen for kontakt lavest mulig.

Slik går du frem for å lage en telefonkampanje.

  1. Gå til Snapchat Ad Manager 
  2. Klikk på Create Campaign 
  3. Velg Instant Create
  4. Velg Calls & Texts
  5. Spesifiser at du ønsker Calls
  6. Oppgi telefonnummeret du ønsker å få henvendelser til
  7. Gjør valgene du ønsker for annonsene dine 
  8. Start kampanjen!