Facebook sin Fremme-knapp er noe de fleste med en Facebook-side fort blir kjent med og som er lett tilgjengelig. Dessverre ser vi at mange begrenser annonseringen sin ved å nettopp bruke denne knappen som gjør at du går glipp av en rekke muligheter.

Facebook er per idag den markedsføringsplattformen med aller flest muligheter, fremming er derimot ikke blant de vi anbefaler. Her gir vi deg 10 grunner til hvorfor du ikke bør bruke Fremme-kanppen.

1. Du kan ikke velge målet ditt

Facebook har per idag 11 forskjellige markedsføringsmål i Annonseadministrasjonen. Hvert av disse målene er skreddersydd for å få helt spesifikke type brukere.

Ønsker du å selge noe, velger du konvertering som målsetting. Ønsker du å få flest videovisninger, velger du nettop det som målsetting.

Når man fremmer forteller du Facebook ikke noe om hvem du ønsker å nå. Resultatet vil derfor også bli deretter.

Facebook har 11 forskjellige mål. Du gjør lurt i å benytte deg av dem

2. Du kan ikke teste ulike publikum

Når man fremmer kan man gjøre enkle justeringer for hvem man ønsker å nå. Dette er vel og bra.

Problemet er bare at du kun kan rette innlegget mot ett enkelt publikum av gangen. Gjør du innlegget om til en kampanje i annonseadministrasjonen istedet har du muligheten til teste flere publikum samtidig. På den måten kan du justere budsjettet underveis ettersom du ser hvilket publikum som responderer best.

I annonseadministrasjonen kan du teste mange publikum samtidig

3. Du kan ikke lagre publikumet du bruker

Etter en del prøving og feiling er det en god følelse å kunne lagre det publikummet som viser seg å fungere. På den måten kan du bruke det igjen på senere kampanjer uten å måtte sette opp alle detaljene på nytt.

Dette dog kun forbeholdt annonseadministrasjonen, og ikke dersom man bruker fremme-knappen.

4. Du kan ikke teste ulike budskap

Fremmer du ett innlegg fremmer du nettopp ett innlegg. Det betyr at du heller ikke kan teste ulike versjoner av budskapet som innlegget formidler, ved å benytte forskjellige ord og overskrifter  osv.

En historie kan fortelles på mange forskjellige måter. Ved å fremme et innlegg vil du ikke finne ut hvilken måte som er den beste.

5. Du kan ikke teste ulike bilder, eller videoer

I likhet med budskap, vil du heller ikke ha mulighet til å teste det kreative innholdet i innlegget. I annonseadministrasjonen kan du teste så mange bilder, videoer og karuseller du bare ønsker.

Video på Facebook har ofte gode resultater og vi anbefaler at du tester med det for å sammenligne resultatene.

Test ulike versjoner av innlegget ditt for å se hva som funker best.

 6. Du går glipp av viktig innsikt

Selv om fremmede innlegg forteller deg rekkevidde og engasjement, er det mye info du aldri får vite.

Hva skjedde med trafikken etter at den forlot Facebook? Hvor mange har klikket på posten? Hvor mange ganger er den vist per bruker? Hva betalte du per klikk?

Listen over viktige tall man får tak i annonseadministrasjonen, men som du ikke ser når du fremmer en post.

 7. Du kan ikke selv velge kanal

Annonsering på Facebook er mye mer enn annonsering på Facebook. Det er også annonsering på Instagram, Instagram Story, Facebook Story, tredjeparts-apper, og et utvalg nettsteder.

Ikke alle er klar over dette. Er du blant dem som ikke har gjort annen annonsering enn fremming av poster har du heller aldri blitt stilt ovenfor valget om nettop hvor annonsen skal vises.

8. Du kan ikke endre på budsjett underveis

Når du fremmer en annonse velger du på forhånd hvor stort budsjett du ønsker å jobbe med. Når budsjettet begynner å nærmer seg slutten kan du riktig nok øke det ytterligere, men dette er langt mer primitivt enn hvilke muligheter man har i annonseadministrasjonen.

En av de store fordelene med Facebook som annonseplattform er nettopp at man ikke trenger å låse seg til et beløp. Budgivningen pågår kontinuerlig. Du bestemmer til enhver tid selv hvor mye penger du vil bruke.

9. Du kan ikke endre leveringoptimalisering

Facebook jobber ikke med faste priser. Derfor er det aldri mulig å på forhånd si hva man kan få ut av et budsjett. Det som derimot  er mulig å velge er hvordan Facebook skal optimalisere kampanjene. Altså hvilken hendelse du vil optimalisere.

Valget ditt påvirker hvem som ser annonsene dine, for å gi deg ønsket resultat. Hvis du for eksempel velger å optimalisere for lenkeklikk, viser vi annonsen din til personene med størst sannsynlighet for å klikke på lenken din.

10. Du kan ikke bruke egendefinerte publikum

Egendefinerte publikum er publikum som tidligere har vært i kontakt med virksomheten din. Kontakten kan være på gjennom Facebook, Instagram, eller nettsiden din.

Felles for dem alle er at du ikke kan bruke dette når du bruker fremmer-knappen.

Hold deg oppdatert med kurs

Mulighetene innen Facebook-annonsering er veldig mange, og det kan være vanskelig å følge med. Derfor anbefaler vi at du jevnlig kommer på et kurs i markedsføring på Facebook.

Vi tilbyr kurs i både Facebook og Instagram kurs grunnleggende og Facebook og Instagram kurs viderekommende.