Facebook

Facebook blir en stadig viktigere kanal for annonsering og merkevarebygging for bedrifter i Norge. Med bedre muligheter til målretting og bygging av målgrupper enn mange andre kanaler åpner det seg en rekke muligheter.

Gjennom Facebook kan du også annonsere på Instagram og i Facebook sitt Audience Network som er en samling av apper og nettsider åpnet opp for annonser fra Facebook.

Hvordan fungerer Facebook Annonsering?

Alle på Facebook er logget inn og har lagt inn mye informasjon om seg selv. I tillegg kommer informasjonen om hva vi liker, leser, klikker på og befinner oss.

Samlet gir dette veldig gode muligheter til å nå ut til presise målgrupper med skreddersydde budskap. Men det er også mulighet til å nå ut til store målgrupper i f.eks. hele Norge.

På Facebook er det et bredt utvalg av muligheter til å annonsere fra promotering av poster, produktannonser, app, besøk til butikk eller nettside eller merkevarebygging.

Annonsen sin relevans og kvalitet vil være med på å påvirke hvor ofte den vises og hvor mye du til slutt betaler.

Det er også viktig med korrekt oppsett av måling og sporing slik at vi får inn riktige tall i f.eks. Google Analytics og kan analysere effekten av annonseringen.

Hvor mye koster Facebook Annonsering?

Annonsering på Facebook styres normalt enten med et totalbudsjett eller et budsjett pr dag.

Du må også velge mellom Automatiske bud eller Manuelt bud. Hvis du velger automatisk bud vil Facebook prøve å skaffe deg mest mulig klikk eller resultater for budsjettet ditt som normalt blir brukt opp i sin helhet.

Manuelt bud gir deg mer kontroll, men også mer arbeid med å optimalisere kampanjen og annonsene.

Det minste du kan betale for et klikk er 0,01 dollar, men det gir deg normalt ingen visninger. Ofte vi jobber vi sammen med deg for å sette riktig budsjett på Facebook ut ifra de målene dere har og hvor gode resultater vi får.

Hvordan starte med Facebook annonsering?

Hvorvidt du har jobbet med Facebook-annonsering tidligere eller er helt ny på dette – og hva du ønsker å oppnå – er med på hvordan du bør starte.

Det er også viktig å tenke gjennom målgrupper, type annonsering og omfang. Kanskje det også skal koordineres med kampanjer i andre kanaler. Ofte ser vi at det gir mye igjen å bruke tid på dette i forkant.

Her kan vi hjelpe deg med forslag og innspill til hva du bør starte med og hvordan du går videre. Enten om vi gjør alt eller om du ønsker å gjøre noe av arbeidet selv.

Vi tilbyr også Facebook kurs som gir deg en grundig innføring i hvordan lykkes i sosiale medier. Kontakt oss for å ta en prat.

Lurer du på noe?


    På utkikk etter lesestoff?

    Meld deg på vårt nyhetsbrev
     
    Alle rettigheter reservert 2024