Digital Opptur 404 feil toppbilde

Oi da…her har du kommet til en side som ikke finnes

Denne siden er det som litt teknisk heter en 404 side.

404 er en standard HTTP-responskode som gir beskjed om at den siden du nå forsøkte å finne ikke er funnet. Enten så er den fjernet eller så har den aldri eksistert og du må sjekke at du har skrevet eller trykket inn riktig URL-adresse.

Men fortvil ikke – vi har allerede registrert feilen og vil sjekke den. Du kan trykke tilbake eller bare scrolle nedover for å lese de siste blogginnleggene vår.

Hvis du lurer på noe kan du kontakte oss her.

Her er de siste innleggene fra Digital Opptur bloggen:

En av de aller største fordelene du har når du jobber med Facebook-annonsering er muligheten til å teste for å finne ut hva som fungerer best. Dessverre er det mange som aldri benytter seg av muligheten, men med nyheten Automatisert A/B-testing blir det enklere enn noen gang å kjøre A/B-tester på Facebook og Instagram.

Facebook bestemmer

Automatisert A/B-testing gjør at folk i publikumet ditt deles tilfeldig inn i grupper som ikke overlapper, og ser annonsesett med identisk innhold. Hvert annonsesett har 1 klar forskjell, også kalt en variabel.

Testvariabelen kan enten være ulike publikumstyper eller ulike metoder for optimalisering av annonselevering.

Du kan også velge å fordele budsjettet og rekkevidden jevnt mellom annonsesettene, eller vekte ett mer enn de andre. Du vil også få muligheten til å bli varslet på e-post om hvilken variabel som går best underveis.

En smart løsning

Automatisert A/B-testing  er en smart løsning, spesielt for annonsører som enda ikke har blitt godt kjent med målgruppene sine. Samtidig erfarer vi at prioriteringene vi selv gjør manuelt gir enda bedre resultater enn om vi overlater alt til Facebook sine algoritmer.

Vi anbefaler våre kunder å absolutt prøve seg frem med denne metoden, spesielt om man ikke har kapasitet til å alltid følge med på hvilke annonsesett, eller annonser som går bra. Samtidig oppfordrer vi alltid til å ha en sunn skepsis til å la Facebook bestemme for mye over hvor du plasserer pengene dine.

Selv bruker vi ikke automatisert A/B-testing for våre kunder rett og slett fordi mulighetene er mye større ved manuell A/B-testing. Da kan man for eksempel teste mange ulike variabler samtidig.

Slik velger du automatisert A/B-testing

Man velger automatisert A/B-testing helt i starten av oppsettet av en ny kampanje. Etter å ha valgt den målsettingen du ønsker i annonseadministrasjonen, huker man av for alternativet «Opprett delingstest».

OBS: husk at dette valget ikke kan angres på et senere tidspunkt.

Her velger man automatisert A/B-testing på Facebook

4 alternativer

Man kan kjøre 4 forskjellige automatiserte A/B-tester. Disse er:

Annonseinnhold – Test 2 eller flere ulike sett med annonseinnhold (tekst og bilde/video)

Leveringsoptimalisering – Test 2. eller flere ulike måter Facebook leverer annonsene til publikum på.

Publikum – Test 2, eller flere publikum. Demografi, geografi, atferder og interesser

Plasseringer – Test 2, eller flere plasseringer. Instagram, Facebook. stories, eller nyhetsoppdatering.

Hold deg oppdatert med kurs

Mulighetene innen Facebook-annonsering er veldig mange, og det kan være vanskelig å følge med. Derfor anbefaler vi at du jevnlig kommer på et kurs i markedsføring på Facebook.

Vi tilbyr kurs i både Facebook og Instagram kurs grunnleggende og Facebook og Instagram kurs viderekommende.

I Oktober 2018 flyttet Digital Opptur inn i et nytt bygg midt i Oslo sentrum som heter Epicenter. Her kan du lese om hvordan det er å ha kontor her og hvorfor vi valgte å flytte inn her.

Tidlig i sommer var eier av Digital Opptur, Erik Storm, på befaring i Pilestredet 33 på jakt etter nye kontorlokaler. Vi hadde på kort tid vokst til å bli for mange til de lokalene vi satt i og trengte både større plass, men ønsket også å være «del av noe større» inkludert det sosiale.

EPIcenter Oslo befaring Erik Storm

– Vi hadde sett på et par klassiske kontorfellesskap, men følte ikke helt at det var perfekt for oss. Når vi hørte om Epicenter ble vi nysgjerrig på både konsept, beliggenhet og tankene om kulturen og ønsket å bli bedre kjent med det, forteller Erik Storm.

På den første befaringen var det på med både vernesko, hjelm og vest. Det var langt fra ferdig, men en ivrig og engasjert Peter Jetzel viste oss rundt og fortalte ivrig om tankene og planene for bygget. Nå begynner bygget å fylles med både bedrifter og mennesker og vi har spurt daglig leder på Epicenter om hva han ser for seg.

Hva er målet med Epicenter Oslo?

– Vi har som mål å hjelpe både scale-ups og store bedrifter med å skape mer effektiv innovasjon og for å vokse raskere. Til det trenger vi mange bedrifter samlet og et mangfold som har ulike bakgrunn, kompetanse og teknologi, sier daglig leder på Epicenter Oslo Peter Jetzel.

EPIcenter Oslo restauranten

Hva er den største forskjellen på Epicenter Oslo og andre steder selskaper kan leie kontorfellesskap?

– Epicenter Oslo skiller seg ut ved at vi er veldig fokusert på å bygge innhold gjennom eventer, aktiv match making, innovasjonsprosesser og kompetansedeling. Vi fokuserer på godt etablerte bedrifter og hvordan de kan vokse f.eks. internasjonalt. Vi er utrolig heldig at lokalene her i Pilestredet er så fine og de passer veldig godt til oss. Det er et fantastisk bygg hvor vi ser at folk trives, forklarer Jetzel.

Med erfaring fra blant annet Google vet Jetzel hvor viktig bl.a. god mat er for at du skal trives på jobben.

– Mange her jobber mye og er her lenge, da er det veldig viktig med god mat og at det er gøy å sitte her. Det har vi mye fokus på og maten for veldig gode tilbakemeldinger – og snart kommer et flott fitnes senter også.

EPIcenter Oslo Digital Opptur

Førsteinntrykket

Vi har ikke hatt kontor i Epicenter Oslo lenge, men førsteinntrykket overgår selv våre høye forventninger.

– Vi har flyttet inn i 5. etasje og har etter min mening det beste kontoret i hele bygget. Med egen balkong og innredning i tråd med vårt ønske om et hjemmekoselig kontor med sofa, teppe og tøfler, sier Erik Storm

Lokalene er veldig fine, maten er noe av det beste vi har smakt og beliggenheten er glimrende.

På 1960-tallet var Pilestredet 33 kjent som Shell-bygget og en del av oljetiden i Norge, senere har Telenor hatt lokaler her da mobiltelefoner var med på å endre hverdagen vår. Nå er det klart for Digital Opptur – og andre digitale bedrifter i Epicenter.

De som jobber her har en positiv innstilling som smitter over og etterhvert som stadig flere bedrifter og personer flytter inn øker både den sosiale og kunnskapsmessige verdien av å ha kontor her.

Ønsker du å komme innom oss er det bare å kontakte oss her.


Sett budsjett på kampanjenivå på Facebook

Tiden der man er tvunget til å selv fordele Facebook-budsjett på et stort antall annonsesett selv er over. Facebook har nemlig åpnet opp for å jobbe med ett enkelt budsjett på kampanjenivå, som de vil hjelpe deg å fordele pengene når du jobber med Facebook-annonsering.

Men løsningen kommer ikke helt uten betenkeligheter.

Lar Facebook bestemme 

Alternativet med budsjett på kampanje-nivå overlater fordeling av budsjettet på de ulike annonsesettene til Facebook å bestemme selv. Facebook kaller dette alternativet for Budsjettoptimalisering.

Det gjør at man mister muligheten til å vurdere selv hvilke annonsesett man ønsker å satse på, og hvilke man vil prioritere ned.

Du kjenner ditt publikum best!

Budsjettopptimalisering er en smart løsning, spesielt for annonsører som enda ikke har blitt godt kjent med målgruppene sine. Samtidig erfarer vi at prioriteringene vi selv gjør manuelt gir enda bedre resultater enn om vi overlater alt til Facebook sine algoritmer.

Vi anbefaler våre kunder å absolutt prøve seg frem med denne metoden, spesielt om man ikke har kapasitet til å alltid følge med på hvilke annonsesett som går bra. Samtidig oppfordrer vi alltid til å ha en sunn skepsis til å la Facebook bestemme for mye over hvor du plasserer pengene dine.

Slik setter du budsjett på kampanje-nivå 

Man velger budsjett på kampanjenivå helt i starten av oppsettet av en ny kampanje. Etter å ha valgt den målsettingen du ønsker i annonseadministrasjonen, huker man av for alternativet «Optimaliser budsjettet på tvers av annonsesett».

OBS: husk at dette valget ikke kan angres på et senere tidspunkt.

Her velger man budjsettoptimalisering på Facebook.

Hold deg oppdatert med kurs

Mulighetene innen Facebook-annonsering er veldig mange, og det kan være vanskelig å følge med. Derfor anbefaler vi at du jevnlig kommer på et kurs i markedsføring på Facebook.

Vi tilbyr kurs i både Facebook og Instagram kurs grunnleggende og Facebook og Instagram kurs viderekommende.

Google Signaler oversikt

Google Signaler er et spørsmål som for mange dukker opp i Google Analytics og her gir vi deg en forklaring på hva det er for noe og hva du bør gjøre. I tillegg viser vi deg hvordan du aktiverer det – hvis du ønsker det etter å ha lest dette innlegget.

Hva er Google Signaler

Google Signaler – eller Google Signals – er en utvidet bruk av data fra Google-brukere som har slått på personlig tilpasning av annonser.

Det betyr altså at Google samler og gjør tilgjengelig mer data på disse brukerne som du kan bruke til både analyse og digital markedsføring. Det inkluderer større presisjon rundt én brukers bruk av ulike enheter, samt en rekke adferdsbaserte kategorier.

Eksempler på slik informasjon er brukerens posisjon, søkelogg, YouTube-logg og data fra nettsteder som samarbeider med Google. På dette grunnlaget utarbeides samlet, anonymisert statistikk for brukernes atferd på ulike enheter.

Det inkluderer blant annet at du kan se et mer helhetlig bilde av hvordan en bruker besøker nettsiden din fra flere nettlesere og flere enheter. Du kan f.eks. se hvordan brukere ser gjennom produkter i nettbutikken din via mobilen, og senere kommer tilbake for å fullføre et kjøp via en datamaskin.

Som standard utløper data fra Google-påloggede brukere etter 26 måneder, men dette kan du endre i innstillingene.

Google Signaler funksjoner

Aktivér Google Signaler

Hvis du ønsker å rapportere om brukerreiser for flere enheter og/eller bruke remarketing mot påloggede Google-brukere, må du aktivere Google signaler i Google Analytics.

For å kunne skru det på så må du ha redigeringstillatelse for det aktuelle Google Analytics-området.

  1. Logg på Google Analytics
  2. Gå til Område-kolonnen > Sporingsinfo > Datainnsamling
  3. Velg områdene du ønsker å aktivere Google signaler for (alle områdene for kontoen, bare dette området, eller et bestemt delsett av områder i kontoen).
  4. Klikk på Aktiver

Når du har aktivert Google signals, er bryteren for funksjonen satt i PÅ-posisjon. Når Google signals er aktivert, kan du vise remarketingannonser for flere enheter til Google-brukere som har slått på personlig tilpasning av annonser se nye brukerbaserte data i rapportene for flere enheter.

Vær oppmerksom på at de nye dataene er tilgjengelige fra og med datoen da du aktiverer Google-signaler.

Du kan endre innstillingen ved å navigere til Område-kolonnen > Sporingsinformasjon > Datainnsamling.

Google Signaler innstillinger

Hvordan jobbe med søkeord i Google Ads

Det første vi ser på når vi overtar en Google Ads-konto fra en ny kunde er kontostrukturen generelt og søkeordene spesielt. Ofte ser vi en mangelfull kontostruktur som er preget av lav grad av struktur og relevans mellom kampanjer, annonsegruppe, annonser og søkeord. Det kan få fatale konsekvenser for din bedrift! 

Her skal vi forklare deg hvordan du bør jobbe med søkeord i Google Ads slik at du kan få best mulig resultater.

Konsekvensene av dårlig bruk av søkeord

Konsekvensene av å velge feile søkeord kan føre til at du betaler unødvendig mye i annonsering uten at det generer verken trafikk eller inntekter.

Hvis søkeordet genererer trafikk er det ofte dårlig trafikk. Dårlig trafikk kjennetegnes av at brukere kommer inn på nettsiden din, men konverterer ikke, siden landingssiden ikke samsvarer med brukerens forventinger.  

Derfor er det veldig viktig å bruke tid på en søkeordsanalyse samt velge riktig samsvarsalternativer.

Fordelene av god bruk av søkeord

Fordelene av riktig bruk av søkeord og samsvarsalternativer er mange og kanskje ikke så kjent for alle. Annonsene dine vil bli vist oftere siden du vet hvilke søketermer brukeren bruker. Hvis du vet om viktigheten med relevans mellom søkeord og annonsetekst vil du erfaringsmessig få flere klikk og en høyere klikkfrekvens (CTR) siden en større del av de som ser annonsen din vil klikke på annonsen.  

Dette gjør at du vil få en høyere kvalitetspoeng og derav lavere kostnad per klikk. Du vil også ha muligheten til å budjustere på enkelte søkeord hvor du ser at søkeord genererer flest konverteringer.

For å få dette til bør du se på en rekke tiltak. Før du velger søkeord anbefales det å gjøre en grundig søkeordsanalyse, slik at du vet hvilke søketermer som brukes når en bruker søker etter dine produkter og tjenester.

Ofte ser vi at det er mange søkeord i en og samme annonsegruppe og her anbefaler vi å dele de ulike søkeordene i ulike annonsegrupper.

Ikke-anbefalt struktur Anbefalt struktur
Annonsegruppe:

  • søkeord A
  • søkeord B
  • søkeord C
Annonsegruppe A:

  • søkeord A
Annonsegruppe B:

  • søkeord B
Annonsegruppe C:

  • søkeord C

Annonsegruppene som har en tett kobling med søkeordet vil normalt få en større relevans og treffer mye bedre.

Annonsene vil da også ha høyere visningsandel, få flere klikk, høyere klikkfrekvens, bedre kvalitetspoeng og lavere kostnad per klikk.

Annonsegruppen med alle søkeordene i en og samme gruppe vil treffe dårligere siden sammenhengen mellom søkeord og annonsen(e) ikke vil være like god.

Du vil da kanskje få opp en annonse for søkeord B, men kanskje på jakt etter søkeord C

Kvalitetspoeng på søkeord

Det neste du bør se på er annonsegruppens søkeord og dens kvalitetspoeng. Kvalitetspoeng-skalaen går fra 1-10, der 10 er best. Hvis søkeordet har kvalitetspoeng mellom 7 og 10 er det bra.

Hvis det er under 7 jobber vi aktivt for å forberede det. Google bestemmer søkeordets kvalitetspoeng basert på disse faktorene: forventet klikkfrekvens, annonserelevans og opplevelse av landingssiden.

10 av 10 kvalitetspoeng i Google Ads

For å få 10 av 10 må du få over gjennomsnittet på forventet klikkfrekvens, annonserelevans og opplevelse av landingssiden. Hvis du scorer gjennomsnittlig på en av faktorene og over gjennomsnittet på de to resterende får du rundt 7 kvalitetspoeng.

Hvis du får under gjennomsnittet på flere av faktorene preger det naturligvis kvalitetspoengene negativt noe som igjen gjør at annonsene blir vist mindre, og du ender opp med å betale mer enn nødvendig.

1 av 10 kvalitetspoeng

Av de tre variablene eller faktorene jobber vi først med å forberede annonsekvaliteten og annonserelevansen. Deretter passer vi på at budet på søkeordet er hensiktsmessig.  

Opplevelsen av landingssidenen er noe vi som byrå jobber med kundene. Her bistår vi med tips og anbefalinger til deg som annonsør. Et eksempel kan være å ha en egen landingsside hvor søkeordet blir nevnt istedenfor å sende brukeren til hovedsiden.

Ønsker du at vi går gjennom Google Ads-kontoen din? Vi utfører en helsesjekk av kontoen din, kostnadsfritt. Vi holder også regelmessig kurs i Google Ads. Meld deg på her!

Anonymisering av IP adresse i Google Analytics forklaringBruk av Google Analytics og andre lignende webstatistiske verktøy kan innebære innsamling av personopplysninger, eller det som kalles for personidentifiserbar informasjon. Samtlige norske virksomheter må derfor overholde regler for innsamling av data, i henhold til Datatilsynets regler for bruk av webstatistiske verktøy. En av disse reglene er å anonymisere IP adressen.

IP adressen

En IP (kort for Internet Protocol) adresse er en unik serie med tall. Når en datamaskin, tablet eller telefon, kobler seg til internett får samtlige enheter en IP adresse for å identifisere enheten som kobler seg opp til nettverket.

En IP adresse kan spore en datamaskins lokasjon, hvilket i ytterste tilfelle kan identifisere personen. Derfor har Datatilsynet godtatt anonymisering som tilstrekkelig tiltak for å ivareta brukernes personvern.

Hvordan anonymisere IP adressen i Google Analytics?

Når vi anonymiserer IP adressen, så fjerner vi den siste oktetten, hvilket er den delen av IP adressen som vil kunne identifisere lokasjonen. Når denne innstillingen er aktivert, vil Google Analytics gjøre om siste oktetten i IPv4 versjonen til bare nuller, og det samme med siste 80 bits av IPv6. Dette gjøres så tidlig som overhodet i innsamlingsprosessen hos Google Analytics, og den originale adressen vil aldri bli lagret i sin helhet.

Eksempel:

IP adresse: 192.168.2.1

Denne adressen blir anonymisert ved å «fjerne» tallene som kommer etter det siste punktumet.

Anonymisert IP adresse: 192.168.2.xxx

Dette kan gjøres på forskjellige måter:

Anonymisering av IP adresse i Google Analytics sporingskode

I Google Analytics sporingskode versjon gtag.js, vil anonymiseringen se slik ut:

<!– Global site tag (gtag.js) – Google Analytics –>
<script async src=»https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-xxxxxxxx-1″></script>
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag(‘js’, new Date());

gtag(‘config’, ‘UA-xxxxxxxx-1’,{ ‘anonymize_ip’: true });
</script>


For eventer:

gtag(‘event’, ‘your_event’, { ‘anonymize_ip’: true });

I Google Analytics sporingskode versjon analytics.js, vil anonymiseringen se slik ut:

ga(‘set’, ‘anonymizeIp‘, true);

I Google Tag Manager, vil anonymisering se slik ut:

anonymisering av IP adresse i Google Tag Manager

Google support har mer informasjon om emnet, om du skulle trenge ytterligere informasjon.

Ta gjerne kontakt om du skulle ha behov for ytterligere hjelp med denne implementeringen, eller andre Google Analytics relaterte spørsmål.