Analyse er viktig for å kunne lære og ta avgjørelser. Vi gjør ikke analyse for å samle inn data, men for å danne et grunnlag til å ta gode avgjørelser.
I en digital hverdag hvor investeringer og budskap kan styres på detaljnivå er det viktig å vite hva som fungerer og bidrar med inntekter for din bedrift.
Det er mange forskjellige analyser, men det er noen som du bør starte med. I mange tilfeller det Google Analytics et sentralt verktøy og vi anbefaler å gjøre analysene basert på data.
En trafikkanalyse er med på avdekke hvor trafikken din kommer fra og hvilke kanaler, medier, og henvisninger som skaper trafikk og verdi for deg.
Analyse om adferden til brukere gir innsikt i hvordan nettsiden din brukes, hvilke sider som sender brukeren videre og hvilken brukeren går rett ut igjen fra.
Konverteringsanalyser ser på hvor verdiene skapes. Ser vi det i sammenheng med hvilke sider som besøkes og hvor de kommer fra begynner det å bli data som kan være med på å danne grunnlag for avgjørelser. Enten om å endre på markedsføringsbudsjettet eller å jobbe med konverteringsoptimalisering.